<Fair City Amsterdam> Hoorzitting beleggers op de Amsterdamse woningmarkt

Patrice Riemens patrice at xs4all.nl
Tue Jan 16 10:48:34 CET 2018

Dag Allemaal,

Dat is een mooie samenvatting van 'de problematiek', Boudewijn! Hierbij
mijn 2c commmnetaar

De verandering van woningen, van 'gebruiksgoed' naar 'investering', werd
al lang geleden ingezet in Thatcheriaans Groot Brittanie. Gemeentelijke
huurwoningen ('council houses') werden eerst voor een schappelijke
prijsje aan hun bewoners aangeboden, die prompt verleid werden om ze met
winst door te verkopen aan project ontwikkelaars die vervolgens daar
echt grof geld mee gingen verdienen. Het is wat een vriend van mij
noemde 'een programma van eenmalige uitkeringen voor de rijken' - het
kenmerk van alle privatiseringen, trouwens.

Dat er vervolgens speculatieve bubbles ontstaan, is in de huidige
economie niets anders dan normaal, jazelfs voorgeprogrammeerd. Nu
eindigt een bubble altijd in een krash, dus je zou verwachten dat
investeerders slimmer zijn en daar niet aan meedoen. Wel, niets is
minder waar - en dat is geen gekte, maar, schik niet, heel rationeel van
hun uit gezien. Het speculeren wordt namelijk gefinancieerd uit
leningen, waarvan de kosten alleen maar bestaan uit rente, en die is op
het ogenblik lachwekkend laag. En terugbetalen? Dat doen we op de
feestdag van de goede Sint Jutemis!

Ondertussen cashen we wel in, dmv van, inderdaad kortstondig verhuur aan
passanten: expats, studenten, toeristen, escorts, whatever. Dit is
overigens ook het uitbatingsmodel van telecombedrijven, en van allerlei
andere toko's in de zg 'disruptieve' economie. Dat dit allemaal geen
enkele vorm van duurzamheid vertegenwoordigd zal ons echt wel worst
wezen. Zoals mijn heldin, de Markiezin de Pompadour al stelde: "apres
nous le déluge"!

En guess what: met de klimaatkastrofe op komst, mede teweeg gebracht
door dit soort praktijken, gaat ze verdomd nog gelijk krijgen ook!

Ik hoop u niet verveeld te hebben ...

Doewie, p+7D!