<Fair City Amsterdam> samenvatting bijeenkomst 27 maart plus oproep tot actie

abraham vega ABRAHAMSASH at hotmail.com
Sat Mar 31 17:22:50 CEST 2018

Dag mensen,

Tijdens onze laatste bijeenkomst in "Checkpiont Charlie" hebben wij afgesproken dat wij zouden ons verder verdiepen in o.a. -

- deelname aan "Wemakethecity" festival in juni 2018,

- het organiseren van lezingen het hele jaar door om de politieke bewustzijn van de lokale bevolking op te krieken en meer mensen aan ons te binden, en

- het organiseren van een actie ter bevordering van een uitsluitend links coalitie in de Amsterdamse gemeenteraad.

Ik heb besloten om mijn energie te besteden aan deze drie onderwerpen.

Ten eerste en meest urgent is de coalitie in de gemeenteraad.

Misschien heeft GL wel gewonnen maar zaken dreigen hetzelfde te blijven als voorheen, omdat ondanks de belofte om een uitsluitend linkse coalitie te vormen gaat GL een coalitie vormen met D66 of VVD en dat is ernstig.

Ik heb jullie al eerder een voorstel rondgestuurd om protest acties, demonstratie/ manifestatie/ petitie te organiseren met als doel druk op GL en de andere linkse partijen uit te oefenen voor een uitsluitend linkse coalitie. Dat hebben wij tijdens onze laatste vergadering heel kort behandeld en vervolgens is een "commissie" gevormd met Hay en mezelf om dit verder uit te werken.

Naar aanleiding van het door mij gestuurde brief heb ik met verschillende organisaties hierover gesproken. Mondeling zij zijn met me eens maar de grootste deel van de NGO's en andere maatschappelijke organisaties in Amsterdam zijn afhankelijk van de subsidies en dus bang om hun politieke contacten kwaad te maken daarom zullen ze niets ondernemen. Ook kleinere en principiëler organisaties zijn gevoelig voor de invloed van de lange arm van de subsidiërende politieke partijen, ook al ontvangen ze zelf geen subsidies zijn ze toch afhankelijk van de "good will" om te kunnen functioneren.

Kortom, wij zitten in een vicieuze cirkel vast. Een uitsluitend linkse meerderheid is wel mogelijk, de belofte om een linkse coalitie te vormen is wel gedaan en toch zal een rechtse partij in de coalitie komen te zitten.

Het enige wat overblijft is om zo'n initiatief vanuit een burgerinitiatief te laten komen. Een goed voorbeeld is de vrouwen actie tegen Trump -kort nadat Trump gekozen werd- dat op het Museumplein plaats vond. Geen enkel politieke partij was destijds er bij betrokken maar er kwamen ongeveer 60.000 mensen opdagen, gewoon via facebook. Misschien kunnen wij zoiets proberen, voordat een coalitie is gevormd.

Trouwens, over Denk en GL. Ongeveer 80% van het partij programma van Denk is identiek aan die van GL.

De lange arm van Ankara, de Koerden, de Armeniërs en het Islam werden gebruikt om als redenen om niet met Denk samen te werken, maar geen enkel van deze thema's zijn wezenlijk van belang voor een werkelijk verbetering van de leefbaarheid in Amsterdam.

Leefbaarheid en bestaanszekerheid zijn een en hetzelfde en dat heeft te makken met betaalbaar huisvesting, arbeid en uitkeringen.

Mijn intuïtie zegt dat de werkelijke reden om niet met Denk samen te willen werken heeft met het laatste mee te maken, omdat de elite van de "linkse" partijen zijn liberaal tot neoliberaal van aard en een dure Amsterdamse metropool betekent veel winstmaximalisatie voor de persoonlijke agenda's van deze elite.

Met Denk erbij hebben zij geen excuus meer om zich te schuilen achter compromissen moeten sluiten met rechts, daarom zijn ze mordicus tegen Denk.

Waarom kan een coalitie van GL(10) + SP(3) + PvdD(3) - Bij1(1) + PvdO (1) + PvdA(5) en Denk (3) niet, 26 zetels is goed genoeg, en uitsluitend "links" toch?

Daarom stel ik voor om z.s.m. een manifestatie / demonstratie / petitie te organiseren waar wij van linkse partijen eisen om hun eerste belofte na te komen, namelijk, een linkse coalitie te vormen. Zo spoedig mogelijk en voor een coalitie is gevormd.

Ik hoop jullie te kunnen overtuigen van de zin en wenselijkheid van zo'n actie.

Ik weet niet of iedereen mijn eerste tot actie oproepbrief gelezen hebben, maar voor jullie dat vooralsnog mijn (enigszins aangepaste) oproepbrief toch willen lezen, hieronder nogmaals de brief

Beste mensen,

D66(8) + VVD(6) + FvD(3) + CDA(1) + CU(1) = 19 zetels, niet genoeg voor een rechtse meerderheid.
GL(10) + SP(3) + PvdD(3) - Bij1(1) = 17 zetels, helaas ook niet genoeg voor een linksemeerderheid.
PvdA(5) deed verkiezingsbelofte voor een linkse coalitie, helaas onbetrouwbare draaikont en dus kan alle kanten op, maar toch "links".
Denk(3) links georiënteerd vanwege racisme tegen moslims, helaas door andere linkse partijen uitgebannen .
Als "linkse" partijen hun belofte nakomen dan idealiter zou een meerderheid van 25 "linkse" zetels ontstaan + 1 zetel van PvdO (niet links maar meest verstandig rechts tot nu toe), 26 zetels dus, tegenover de 19 rechtse zetels. Maar omdat GL en PvdA hebben DENK uitgesloten dan zou het maar 23 zetels kunnen worden, net genoeg voor een niet comfortabel meerderheid.

Helaas de oude neoliberale Groen linkser Maarten van Poelgeest is de formateur, en als het aan hem ligt dan wordt een coalitie gevormd met D66 of VVD erin, zijn missie van privatisering van de sociale volkshuisvesting tot "bare bones" is nog niet voltrokken.

De media is op volle toeren de deelname van VVD of D66 in de coalitie te promoten, dus van Poelgeest staat niet alleen.

Maar zelfs als een ideale "linkse" situatie zou ontstaan met DENK erbij zal de liberale cours zich voortzetten. Omdat behalve PvdD hebben ze allemaal de liberale logica omarmd van de financiële en vastgoed wereld waarin Amsterdam een metropool moet worden met een gedifferentieerde huisvestingsbeleid, met de befaamde  40/20/40 logica waar 40% sociale huur, 40% "middensegment" en 20% huisvesting voor rijken als leidraad. Trouwens, dit betekent 60% dure huisvesting.
In deze kader is het verdwijnen van volkstuinen, groengebieden en andere openbare ruimtes zoals pleinen ten bate van nieuw bouw onvermijdelijk. Ook sloop van sociale woningen ten bate van hoogbouw zal voortgezet worden.
Rijke buitenlandse studenten en expats (meeste expats leven van een kleine inkomen) zullen blijven de voorkeur krijgen voor arbeid en huisvesting ten koste van de autochtone (wit en ook niet witte - van buitenlandse afkomst in Amsterdam geboren en getogen jongeren (+- 70.000) onder de mom van: Amsterdam moet zijn traditie van een tolerant en niet discriminerend stadsgeschiedenis in eer houden, ongeacht of deze stelling klopt of niet.
Wij moeten een halt toeroepen aan de naar eigen bevolking gerichte roof kapitalisme.

Waarom kan een coalitie van GL(10) + SP(3) + PvdD(3) - Bij1(1) + PvdO (1) + PvdA(5) en Denk (3) niet, 26 zetels is toch goed genoeg, en uitsluitend "links" toch?

[...]

Groetjes,

Abraham