<Fair City Amsterdam> Venezianizazione tegenhouden ...

Patrice Riemens patrice at xs4all.nl
Tue Apr 30 22:30:39 CEST 2019

Aloha.

... in Venezia zelf, maar ook elders:

https://www.theguardian.com/cities/2019/apr/30/sinking-city-how-venice-is-managing-europes-worst-tourism-crisis

FairBnB is nu ook gelanceerrd als cooperatieve onder Italiaans recht:

https://fairbnb.coop/

Ik ben daar meteen lid van geworden. Er zijn kennelijk 21 FairBnB
locaties in Amsterdam en een vd oprichters woont hier (is wel Italiaan,
aan de naam te zien).

Naar ik begrepen heb bestaat er in FairCityAmsterdam weinig enthoesiasme
voor, om niet te zeggen regelrechte afkeer  van het FairBnB concept. Ik
vind dat erg jammer. Voor zover het uitgaat van huurdersvreenigingen in
de sociale sector is dat ook onbegrijpelijk aangezien vakantie verhuur
daarbinnen verboden is - iets wat Burgermeester Aboutaleb van Rotterdam
weinig zinvol vindt, en ik ook. Het draait allemaal om regulering en
handhaving - en vertrouwen in de mensen. Een cooperatief model met
duidelijk gemeenschaps georienteerde statuten lijkt mij de beste
garanties te bieden.

Heroverwegen lijkt mij een goed plan. En als FCA collectief lid worden
van de coop.

Met de beste Eerste Mei groeten, p+2D!