<Fair City Amsterdam> Solidariteit met Athene

Patrice Riemens patrice at xs4all.nl
Thu Aug 29 09:37:33 CEST 2019

On 2019-08-28 19:37, Menno Grootveld wrote:
> Dag allemaal,
>
> Ik weet niet of jullie op de hoogte zijn van wat er momenteel in
> Athene gebeurt, maar ik las vandaag dit vreselijke nieuws in The
> Guardian:
>
> https://www.theguardian.com/world/2019/aug/26/greece-police-raid-athens-squats-exarcheia-arrest-migrants-agency-reports
>
> Dit heeft zich afgelopen maandag afgespeeld en het is te verwachten
> dat er nog meer ontruimingen zullen volgen.
>
> Morgen (donderdag-)avond in de uitzending van Radio Patapoe Serieus
> een live-telefoongesprek met Ingeborg Beugel (correspondent van De
> [...]

Ja, de leuke dagen van Athene voor 'ons soort mensen' zijn echt wel
voorbij. Het begon al 'n jaar of twee (precieser, een zomer of twee)
geleden, toen het massa toerisme Athene weer ontdekte en het AirBnB-en
een exponentiele vlucht nam. Ja dan moet zo'n aantrekkelijke, want
loomrijk en 'authentiek', buurt als Exarchia wel eerst gezuiverd worden
van punks, 'hondjes', anarcho's, overdaad aan andersgekleurden, en
allerhande agnesjebish businesses in de horeca en andere sectoren om
zijn 'potentieel' te kunnen realiseren. Niet dat Syriza/Tsipras nou de
Exarchia scene zo leuk vonden, en zeker in de laatste (post-referendum)
jaren was de repressie al aardig toegenomen, maar ze kenden hun grenzen.
Nu gaan waarschijnlijk alle remmen los. Zoals een vriend van mij
opmerkte: Griekenland heeft geen (politiek) centrum, 'de boel bij elkaar
houden' was nooit een wenkend perspectief, burgeroorlog des te meer. Er
komen waarschijnlijk nog meer Alexandros Grigoropoulos-en ...
(https://www.theguardian.com/world/2008/dec/13/athens-greece-riots)

Ade Exarchia, het waren mooie dagen! (ik ben er paar keer, weken lang,
geweest, in de jaren '15/'16, vandaar ...)

Ciao, p+7D!