<Fair City Amsterdam> FW: [HNA Algemeen] RE: censuur en uitsluiting bij de (HNA) Huurdersnetwerk Amsterdam

abraham vega abrahamsash at hotmail.com
Fri Mar 8 05:50:15 CET 2019

Aan Eef Meijerman (Stichting !Woon) en Miep van Diggelen (Woonbond)
Van Hans de Jonge Huurdersvereniging Ex-Kraakpand 100 leden

Beste Eef,

Samen met Abraham Vega heb ik geprobeerd de statuten aan te passen van de stichting HNA die opgericht moet worden om het toekomstige Huurders Netwerk te begeleiden/vertegenwoordigen. Op onze inspanning is totaal niet gereageerd. Ik neem aan dat jij samen met Miep van Diggelen die statuten hebt opgesteld. Waarom wordt niet gereageerd op onze inspanning? Je zou op z'n minst een dialoog met ons moeten starten over de inhoud van de statuten en dat in de algemene vergadering bespreken. Geen wonder dat we daar een beetje narrig van worden.

Ik zal het gelijk van Abraham Vega proberen samen te vatten met de volgende drie bezwaren:

Ten eerste zijn wat mij en Abraham betreft de statuten volledig afgekeurd in de vorm waarin die zijn ingediend (consent!) zonder dat discussie over onze bijdrage, de opstelling, vorm en inhoud heeft plaatsgevonden.

Ten tweede ben ik het volledig oneens met het oprichten van een stichting die alle huurders in de stad moet vertegenwoordigen omdat de mensen waarover het gaat (de huurders ofwel de leden) geen enkele zeggenschap hebben in een stichting, dus dat is de primaire omissie. Je ziet dat veel woningbouwverenigingen een stichting oprichten, ofwel illegaal overgaan in een stichting waardoor de leden, de huurders, monddood worden gemaakt.

Ten derde is een stichtingsbestuur met daarboven een raad van toezicht, de door jou genoemde "commissarissen" met een benoemingstijd van VIER JAAR met de eisen die aan de leden worden gesteld (ze moeten een soort doorgewinterde vergadertijgers zijn) die mij doen denken aan baantjesjagers (omdat dit geen onbezoldigde personen zijn) die je overal in besturen ziet verschijnen. Kennelijk moeten mensen solliciteren uit een bepaalde hoek, waarmee dan gemakkelijk allerlei besluiten genomen kunnen worden. Dit zijn vrijwel altijd ongeschikte personen die geen passie hebben voor de huurders (de leden) maar wel passie hebben voor hun salaris en gevoelig zijn voor vriendjespolitiek en vastgoed. Hieraan is de HA te gronde gegaan heb ik begrepen.

HNA moet doodgewoon een vereniging worden met rechtmatige leden en met een rechtmatig bestuur die allen de statuten gelezen hebben en ondertekend, voor 1 jaar benoemd in de jaarvergadering met een raad van toezicht die de statuten gaat handhaven, ook voor 1 jaar benoemd, die raad van toezicht functioneert eveneens als commissie van onderzoek van alle besluiten en het (financiële) jaarverslag. Van mij mag je die de raad van commissarissen noemen.

Nogmaals beste Eef, ik denk dat het hele concept van een stichting niet deugt in dit geval en daarom a.s. zaterdag van tafel moet en vervangen door een doodgewone vereniging die opkomt voor alle huurders, maar vooral voor de sociale huurders. Er moeten wel duidelijke waarborgen in de statuten tegen corruptie en belangenverstrengeling.

Als de Woonbond en stichting !Woon dat zo graag wil organiseren of zelfs een betaalde opdracht heeft gekregen van de gemeente met een vette subsidiepot dan moet er ook iets tot stand kunnen komen dat de huurders werkelijk vertegenwoordigt en macht geeft.

Jouw tekst hieronder aan aan Abraham Vega kan je beter intrekken omdat deze man wel degelijk in de gaten heeft waar het fout gaat, gezien zijn ervaringen met de ter ziele gegane Huurdersvereniging Amsterdam en andere belangenvertegenwoordigingen. Door een stichting bevorder je de corruptie nog meer, dat zie je bij alle "koepels". Als ik jou was zou ik naar hem luisteren en dat geldt voor iedereen die zich bezig houdt met de oprichting van een huurdersvertegenwoordiging en - belangenbehartiging voor de stad Amsterdam. Hij wil èchte belangenbehartiging voor vooral de sociale huursector tegen het beleid van de woningcorporaties, de vastgoedsector en de Gemeente Amsterdam. Met de voorgestelde stichting HVA maak je alleen maar een club die de vastgoedsector naar de mond praat, net zoals de HA dat heeft gedaan! De verhuurders hebben in de afgelopen 20 jaar de sociale huur ongemotiveerd kunnen verhogen met de toestemming van de HA zonder dat de huurders inzage kregen in de kosten/baten van de verhuurders.

Je maakt het alleen maar erger als je mensen zoals Abraham dictatoriaal gaat uitsluiten van vergaderingen. Het is hetzelfde wat ik al 20 jaar meemaak in de huurdersvereniging in mijn woning. Ik mag ook niet meer op vergaderingen verschijnen omdat ik het over 3 miljoen euro fraude wil hebben. Helaas heb ik geen steun van mijn medebewoners omdat die worden geïntimideerd. Ik ben zelf bedreigd met een kort geding en uitzetting met een rechter die van de loge is. Jij bent ook Abraham aan het bedreigen en uitzetten en dat komt me heel bekend voor: woede, beledigd voelen, ultimatums, intimideren, uitsluiten, schelden zonder inhoudelijke discussie.

Verenigingen met actieve leden zouden beter moeten functioneren en dictatoriale bestuursleden weren. Alhoewel ik een zeer slechte ervaring heb opgedaan in een huurdersvereniging omdat door de woningstichting aan enkele vrijmetselaars een woning is aangeboden die zich vervolgens in het bestuur van de vereniging hebben genesteld, waarna de huurdersvereniging met minstens 3 miljoen euro is bestolen ten behoeven van de "woningstichting". Zelf zijn de metselaars er via de kas van de vereniging ook niet slechter van geworden. Deze fraude melden bij de Rechtbank, Fiod, Woonbond of stichting Woon heeft totaal geen resultaat opgeleverd. Laurens Ivens wenst mij veel succes en de SP afdeling Amsterdam is ook niet thuis.

Als ik dan hoor dat de vereniging HA tweehonderdduizend euro miste uit de kas en dat een "bestuurder" € 70 000,- salaris ontving vrees ik het ergste voor de stichting HNA met hetzelfde type bestuurders waar totaal geen controle meer op mogelijk is vanuit de huurders. Speciaal geen inhoudelijke controle op de mensen die de huurders gaan  "vertegenwoordigen".

Met vriendelijke groet en tot zaterdag, Hans de Jonge

cc Laurens Ivens, wethouder wonen, gemeente Amsterdam