<Fair City Amsterdam> Gemeente Amsterdam heeft haar buitenlandse PR weer goed voor elkaar!

Patrice Riemens patrice at xs4all.nl
Wed Apr 8 19:06:23 CEST 2020

Dag Allemaal,

Virginie Mamadouh stuurde mij deze opmerkelijke Amsterdam 'feelgood'
artikel uit The Guardian:

https://www.theguardian.com/world/2020/apr/08/amsterdam-doughnut-model-mend-post-coronavirus-economy

... met de vraag "hoe krijgen ze dat weer voor elkaar?" . Mijn antwoord
was/is dat er waarschijnlijk een direkte link met de Guardian redactie
bestaat, The Guardian heeft al vaker lovende artikelen over de stad/ het
stadsbestuur gepubliceerd.

De 'Doughnut Economy', een op zich niet onverdienstelijk, maar ook weer
niet overdreven origineel model, want met een nogal hoge 'common sense'
gehalte, is natuurlijk een hit bij het Pakhuis de Zwijger publiek, en
idem bij The Guardian dat zelf niet helemaal vrij is van 'caviar
links'-achtige standpunten.

Wij kunnen ons natuurlijk blauw ergeren aan deze, in onze ogen,
opleuking van de werkelijkheid, en verdonkeremaning van de echte
problemen en de oorzaken daarvan, tezamen met de fundamentele onmacht
dan wel onwil van onze regenten om er iets aan te doen, maar het is
misschien ook een idee om te kijken hoe wij deze retoriek kunnen
ontkrachten naar zoveel mogelijk mensen toe.

Op het ogenblik heb ik het idee dat er in deze maar twee groepen
bestaan: de een neemt een 'positieve' houding aan en juicht het allemaal
toe - ze komen zelfs in mijn directe vriendenkring voor. En een andere
groep die er geen enkele boodschap aan heeft voor de eenvoudige reden
dat zij er helemaal buiten staan (80%-90% van de bevolking?)

En daartussen, of liever daarnaast, 'wij' die maar wat staan te
schreeuwen tegen de windmolens ... Of?

Ciao Ciao,
Kia Kaha!
p+2D!