<Fair City Amsterdam> Fwd: Bruno Latour nodigt uit ...

Natuurbescherming ZO natuurbeschermingzo at xs4all.nl
Fri Apr 10 10:12:52 CEST 2020

Begin forwarded message:

From: Natuurbescherming ZO <natuurbeschermingzo at xs4all.nl>
Subject: Re: <Fair City Amsterdam> Bruno Latour nodigt uit ...
Date: 10 April 2020 at 09:52:26 GMT+2
To: Patrice Riemens <patrice at xs4all.nl>

Dank voor dit stuk, Patrice. Ik heb het kunnen downloaden.

Het lijkt erop alsof landen, ook in Europa, noodgedwongen aan het nationaliseren zijn, grenzen sluiten. De diversiteit van diverse landen in Europa blijft voorlopig bestaan. Hoe je dat ook uitlegt, als andere belangen of achterstanden, ongelijkheid.
Mijn voorstel zou zijn om een aantal activiteiten weer acuut te nationaliseren, de gezondheidszorg en het openbaar vervoer. Of dat binnen Europees verband zou kunnen valt te betwijfelen. Maar het is het proberen waard. In elk geval moet de macht van de medicijnindustrie gebroken worden. Ook die van de fraudeurs met nepmedicijnen.
We leven in interessante tijden.

https://www.lyrikline.org/de/gedichte/die-nachgeborenen-740 <https://www.lyrikline.org/de/gedichte/die-nachgeborenen-740>

De wethouder die ook bouwen onder zijn hoede heeft spreekt nog steeds van de noodzaak om meer en hoger te bouwen. De verdichting in onze ‘metropolen’ zal nog verder toenemen. Voeg daarbij grote etnische verschillen en je hebt een blauwdruk voor grote problemen.
Zuidoost doet het nog redelijk goed (geweld is overal in de stad te vinden) omdat daar nog de ruimte is om mekaar te ontlopen of te ontmoeten in een mooie groene omgeving. Ik moet er niet aan denken dat dit stadsdeel verder verdicht wordt.
Het coronavirus geeft al aan waar de problemen liggen van overmatige verdichting. New York krijgt een grote klap te verwerken. Dat zal in veel metropolen gebeuren. En als dit virus onder controle is, komt er weer een ander. De globalisering tast nu onze gezondheid aan.
http://18.197.1.103/artikel/stad-metropool-megaregio-toekomst-ondergang <http://18.197.1.103/artikel/stad-metropool-megaregio-toekomst-ondergang>

Het wordt tijd voor bezinning.

Met vriendelijke groet,
Hetty Litjens