<Fair City Amsterdam> pick your battles

Natuurbescherming ZO natuurbeschermingzo at xs4all.nl
Fri Jul 31 14:36:03 CEST 2020

Dank voor de link, Bart.

Tja, wat moet je daar weer van denken. In crisistijden komt heel wat naar boven. Soms terecht, soms als uitvlucht, soms als agressie.
Ik behoor zelf tot de recent tot racist gemaakten, zelfs al woon ik met plezier in stadsdeel Zuidoost. Als mijn Surinaamse buren niet thuis zijn en er komt een pakje voor hen dan weet mijn Surinaamse pakjesbezorger waar hij de pakjes kan achterlaten zodat ik ze later bij de geadresseerden kan bezorgen. Geen enkel probleem.
De hype gewoon laten overwaaien. Vreemd genoeg zijn het vooral de geprivilegieerde Surinamers en de zeer zwarte mensen die aanstoot nemen aan alles wat ze maar kunnen oprakelen. In de Bijlmer hoor je voortdurend uitspraken als ‘deze wijk moet vooral voor ons soort volk blijven’. Dat zeggen dan vaak nette oudere zwarte dames. Geprivilegieerde Surinamers vinden dat anderen, uit de Islam, lhbt enz. de (hun) show niet mogen stelen. Maar goed, eindelijk hebben Surinamers ontdekt dat er probleem is met racisme. Daar gingen wij vroeger regelmatig tegen demonstreren. Hebben zij geen idee van natuurlijk. Apartheid, wie maakte zich daar vroeger druk om? De witten vooral.

Ik kan me wel iets voorstellen bij zwarte Piet, die kennelijk bij de donkerste zwarten niet meer te pruimen is. De gelijkenis is te opvallend. Is zwarte Piet een probleem? Ik dacht het niet. Als sommigen vinden dat het een aanfluiting is, dan moet ik dat als persoon erkennen en voor zover ik daar iets mee te maken heb ook iets aan doen. Als iemand zich terecht of onterecht beledigd voelt dan past het om daar aandacht aan te besteden. Een zwarte Sinterklaas en een witte Piet lost al heel wat op. De traditie verandert vanzelf wel. Probleem opgelost, tenzij je als zwarte voordeel wil slaan uit dit probleem, want dan heb je niks meer om over te zeuren.

Waarom is het in Zuidoost nog steeds niet mogelijk om Surinamers naar vergaderingen te krijgen waar ze kunnen inspreken of hun mening kenbaar maken? De gewone manier hier is om hapjes aan te bieden en dan komen er wel wat. Een tijd geleden zat ik toevallig in een nabespreking met behalve de voorzitter van de daklozenvereniging en ikzelf voor natuurbescherming allemaal zwarte mensen, ook de leiding. Er was ruim en lekker eten voorzien, en voor alle deelnemers bloemen. Leuke bijeenkomst, maar een dergelijk beleid kost heel veel geld. In Zuidoost houdt men zich liever apart, men regelt het wel onder mekaar. Racisme zegt men is een wit probleem; jullie moeten het maar oplossen. Net als: ‘groen is een wit ding’. Nou dacht ik dat we allemaal goed moeten kunnen ademen! Ik woon al meer dan 45 jaar in Zuidoost en wat ik zie is dat in de zwarte en andere gemeenschappen heel wat gediscrimineerd wordt, tegen andere groepen, en vooral vrouwen. Het machogedrag hangt ook samen met het grote probleem in Zuidoost, het geweld, de criminaliteit. Surinaamse vrouwen demonstreren tegen het geweld, dat van zwarte mannen en jongeren. Er wordt in Zuidoost door het bestuur heel veel gedaan om ‘participatie’ tot realiteit te maken. Het blijft een lastig probleem. Opleiding, studie en werk is ieders persoonlijke aangelegenheid. Als de slavenmentaliteit niet meer van deze tijd is dan moeten de nakomelingen van slaven daar zelf iets aan doen toch, of wordt weer witte sturing en leiding verwacht?

Het gedoe waait wel weer over. Het gezond verstand komt wel weer terug. Laten we voorlopig maar het bordje ‘De aardappeleters’ onder het schilderij van Van Gogh vervangen door ‘De tot racist gemaakten’. Of mag dat ook weer niet?

Groet,
Hetty