<Fair City Amsterdam> Racisme

Natuurbescherming ZO natuurbeschermingzo at xs4all.nl
Wed Jun 10 11:32:56 CEST 2020

Aan allen.

Er is vandaag een demonstratie op het Anton de Komplein. Als ik niet tot een risicogroep hoorde zou ik daar vandaag ook staan.
Gisteren zag ik een uitzending van de VPRO 'Wat is er zo bijzonder aan Oak Park?’ Een oplossing? Ik zie het jammer genoeg niet meer voor de VS.
In de vorige Buitenlhof kwam antropoloog Gloria Wekker aan het woord.
https://www.vpro.nl/buitenhof/speel~POMS_AT_16184419~gloria-wekker-boris-dittrich~.html <https://www.vpro.nl/buitenhof/speel~POMS_AT_16184419~gloria-wekker-boris-dittrich~.html>
Mevr. Wekker zei op een gegeven moment dat Nederland achterliep op de VS, o.a. omdat er in de VS wel over gepraat werd. En toen begreep ik het nog minder. Dat verklaart dan weer de t-shirts van Surinamers met de tekst ‘USA’. Misschien willen de zwarte mensen in Nederland meer aandacht. Maar die hebben ze allang, meestal negatief. En erover praten lijkt mij niet het probleem, misschien ook niet zinnig als iedereen vastgeroest zit op eigen standpunten en wensbeelden, op symboolpolitiek.
Voormalig voorzitter Belliot had het in een AT5 interview over Zuidoost en wat er mis is, geweld, wapens, en slecht onderwijs. En dat kwam volgens haar niet door racisme, want Zuidoost heeft een meerderheid van zwarte ambtenaren, leraren e.d. Daar kan het dus niet aan liggen.

Ik woon tussen de Surinaamse mensen. Behalve een enkeling mensen met een beroep, werk, aardige mensen. Jaren geleden liepen de buurmeisjes voor het sinterklaasfeest met felgekleurde pietenpakjes aan, ze waren heel donker zwart geschminkt. Heel schattig. Geen mens die daar anders over dacht.
Geen van mijn buren heeft boeken in huis. Een Surinaamse buurvrouw kwam voor het eerst op de koffie bij mij en het eerste wat ze zei was ‘waarom heb jij zoveel boeken’. Daar had ik even geen antwoord op. Toen zei zij, wij gaan ook een boek kopen. Dat komt dan zo’n beetje overeen met een jolige uitspraak van een wit afdelingshoofd op een universiteit (socioloog) die bij zijn verjaardag alvast zei ‘ik heb al een boek’. Wie van de Surinamers in mijn straat zouden een exemplaar hebben van het boekje van Anton de Kom ‘Wij slaven van Suriname’?

Maar her en der vind je ook hele gezinnen die laten merken dat ze hier niet thuis  (willen) horen, ze zoeken niet naar werk, leven van uitkeringen en sjoemelen waar het kan met de regels. Dat is ook een manier van leven, maar daar schiet niemand mee op. Alle kinderen hebben op een van de hogescholen gezeten. Toen hun printer stuk was heb ik een werkstuk voor één van de jongens geprint; een tekst met een grafiekje die op één blaadje konden, met brede marges links en rechts, onder en boven zodat het uitgesmeerd kon worden op drie vellen. Een werkstuk waar je voor op je sodemieter zou moeten krijgen. Een oudere mevrouw had een schuld van 50.000 euro. Hoe krijg je dat ooit bij mekaar als schuld? Ja, een huisje in Suriname kost zo’n 50.000 euro. Haar schuld werd wel opgelost gelukkig.
Er zijn in Zuidoost zwarte mensen die hun kleur pogen te verwitten, die dus een probleem hebben met hun eigen kleur. Er bestaat ook veel discriminatie in Zuidoost, tegenover vrouwen, minderheidsgroepen en zelfs diep zwarte mensen die kennelijk minder gewaardeerd worden dan de lichtere tinten zwart. Dat hoorde ik van een medewerkster van de thuiszorg die voor mijn moeder zorgde en op een gegeven dag huilend binnen kwam. Zij werd als diep zwarte vrouw niet erg geapprecieerd door haar lichtergetinte collega’s.

We hebben hier dus te maken met een zeer ingewikkelde situatie. Zwarte Piet is een symboolprobleem, iets dat in de hoofden zit. Politiek wordt onhandelbaar als het om symboolpolitiek gaat. Op een gegeven moment slaat slachtofferschap zelf om in racisme. Dat zie je ook in sommige andere landen.
Anton de Kom zag het goed. In zijn boek schrijft hij ‘Geen volk kan tot volle wasdom komen, dat erfelijk met een minderwaardigheidsgevoel belast blijft.’ Dat is mijns inziens een probleem van zowel de Nederlandse als (en in deze tijd misschien wel voornamelijk) de Surinaamse bevolking.
De nakomeling van de Kom heeft opgeroepen om strikt afstand te houden tijdens de demonstratie. Het zou goed zijn als onze burgemeester daarbij aanwezig kon zijn als zij zich niet hoefde te verantwoorden in de gemeenteraad. Mijn indruk is dat ze met haar ‘onafhankelijk’ onderzoek ook de gemeenteraad opzij wil schuiven. Dat belooft niet veel goeds. Symboolpolitiek is nergens goed voor.

Groet,
Hetty