<Fair City Amsterdam> Fwd: Racisme

Melissa K melissa.koutouzis at gmail.com
Wed Jun 10 12:49:11 CEST 2020

"Mevr. Wekker zei op een gegeven moment dat Nederland achterliep op de VS,
o.a. omdat er in de VS wel over gepraat werd. En toen begreep ik het nog
minder. Dat verklaart dan weer de t-shirts van Surinamers met de tekst
‘USA’.
Dat klopt, in de zin dat in VS racisme in het publieke debat in ieder geval
niet wordt ontkent.

"Misschien willen de zwarte mensen in Nederland meer aandacht. Maar die
hebben ze allang, meestal negatief. En erover praten lijkt mij niet het
probleem, misschien ook niet zinnig als iedereen vastgeroest zit op eigen
standpunten en wensbeelden, op symboolpolitiek."
Echt? Het gesprek over racisme in Nederland zit op niveau -2, we hebben het
al 50 jaar over zwarte piet idd, om het vooral niet over institutioneel
racisme in het onderwijs, werkvloer, woningmarkt enz te hebben. Het punt is
niet dat 'zwarte mensen zelf meer aandacht willen', het punt is dat er meer
aandacht moet komen over hoe schadelijk racisme is, dat mogen witte mensen
ook doen (graag zelfs, maar dat gebeurt dus te weinig).

'Voormalig voorzitter Belliot had het in een AT5 interview over Zuidoost en
wat er mis is, geweld, wapens, en slecht onderwijs. En dat kwam volgens
haar niet door racisme, want Zuidoost heeft een meerderheid van zwarte
ambtenaren, leraren e.d. Daar kan het dus niet aan liggen.'
We hebben nog altijd 0 zwarte politici in de Kamer. Zuid Oost is
systematisch achtergesteld, zoals zoveel wijken die buiten het witte
centrum liggen. Alsof dat geen gs kent.

"Er zijn in Zuidoost zwarte mensen die hun kleur pogen te verwitten, die
dus een probleem hebben met hun eigen kleur. Er bestaat ook veel
discriminatie in Zuidoost, tegenover vrouwen, minderheidsgroepen en zelfs
diep zwarte mensen die kennelijk minder gewaardeerd worden dan de lichtere
tinten zwart."
Waar komt dat negatieve zelfbeeld vandaan.. denk je? En probeer je hier nou
te stellen dat het kernprobleem van racisme vooral plaatsvindt tussen licht
en donker gekleurde mensen? Wauw

'Op een gegeven moment slaat slachtofferschap zelf om in racisme. Dat zie
je ook in sommige andere landen.'
Weer zon prachtig rechts frame over zogenaamd 'omgekeerd racisme' zodat we
vooral niet door moeten gaan met het over racisme hebben, (of nog beter:
het oplossen), en dat iedereen die daar mee te maken heeft daar niet zo
over moet zeiken of te veel aandacht mag opeisen.

Interessante verhalen verder met je buren hoor, anekdotisch bewijs is
altijd mijn favoriete bewijs  ;)

Het is opvallend hoe mensen die zich als progressief identificeren vaak een
prima analyse hebben over hoe kapitalistisch of neolibaraal systeem leidt
tot allerlei onrechtvaardigheden maar als het om institutioneel racisme (en
seksisme) gaat daar nog altijd totaal blind voor zijn, zo blijkt ook weer
uit deze mail.
Mocht je werkelijk interesse hebben in meer willen begrijpen over
institutioneel racisme en discriminatie raad ik je graag de volgende
bronnen aan:

https://decorrespondent.nl/7450/niet-voor-surinamers-amsterdam-sloot-complete-wijken-voor-niet-witte-nederlanders/284181211050-00d1b095
https://decorrespondent.nl/11317/institutioneel-racisme-in-nederland-wat-het-is-waar-het-zit-en-wat-jij-eraan-kunt-doen/464087536-47232adb
https://www.oneworld.nl/lezen/discriminatie/racisme/welke-george-floyds-kent-nederland/
https://www.oneworld.nl/lezen/discriminatie/racisme/we-willen-niet-over-racisme-praten-omdat-we-er-niets-van-begrijpen/
https://mensenrechten.nl/nl/toegelicht/een-kwart-van-de-nederlanders-ervaart-discriminatie-volgens-nieuw-scp-onderzoek-wat-doet
https://www.groene.nl/artikel/goede-bedoelingen-zijn-niet-genoeg
https://www.amnesty.nl/wat-we-doen/themas/discriminatie/etnisch-profileren
https://www.bij1.org/articles/racisme-belastingdienst

En aan de rest - als we spreken over een fair city, ga ik er toch echt
vanuit dat we daar een stad mee bedoelen die ook expliciet anti-racistisch
is. Anders kun je jezelf wmb net zo goed opheffen.
Groetjes Melissa