<Fair City Amsterdam> Gemeenschappelijke regelingen

Natuurbescherming ZO natuurbeschermingzo at xs4all.nl
Thu Jun 11 11:22:10 CEST 2020

De voorbije dagen is weer een en ander duidelijker geworden in de bestuursstructuur van Amsterdam. We hebben het dan over de Metropool Amsterdam.

Er is net een bekendmaking gestuurd over de ‘gemeenschappelijke rekenkamer Metropool Amsterdam'
https://zoek.officielebekendmakingen.nl/stcrt-2020-31521.html?utm_campaign=20200611&utm_source=attenderingsmakelaar&utm_medium=email&utm_term=gemeente_amsterdam&utm_content=over_uw_buurt <https://zoek.officielebekendmakingen.nl/stcrt-2020-31521.html?utm_campaign=20200611&utm_source=attenderingsmakelaar&utm_medium=email&utm_term=gemeente_amsterdam&utm_content=over_uw_buurt>
Niet dat dit veel om het lijf heeft, maar het is toch opmerkelijk.

Gemeenschappelijke regelingen zijn regelingen die tot stand zijn gekomen tussen gemeenten, d.w.z de burgemeesters. Dat geldt voor het openbaar vervoer in de regios. Maar ook voor recreatieschappen als Recreatie Groengebied Amstelland, GGA.
Dat zijn geen democratische instellingen. Dit zijn regelingen onder burgemeesters waarvoor geen ruggespraak met de gemeenteraden nodig is. Het is wel zo dat burgemeesters met een beetje fatsoen in elk geval hun wethouder afvaardigen, die in het beste geval en om er een democratisch tintje aan te verlenen een gemeenteraadslid stuurt (kan ook een stadsdeelbestuurder zijn, maar die staan tegenwoordig helemaal onder het gezag van het college). Maar het is geen zuivere democratische constructie.
Dat is tijdens de besprekingen met de Commissie Brenninkmeijer ook duidelijk naar voren gekomen. Burgers en de raad kunnen hierdoor buiten spel gezet worden.

Gisteren werd nog een andere GR genoemd door de burgemeester, de veiligheidsregios. Zij beslist daar samen met andere burgemeesters over het veiligheidsbeleid, als ik het goed begrepen heb.
In deze gremia kunnen burgemeesters dus mekaar steunen als er besluiten zijn genomen zonder ruggespraak met de gemeenteraden. Maar het is wel heel raar dat burgemeesters uit andere gemeenten gaan meebeslissen over strikt Amsterdamse aangelegenheden. Dat doen ze in de praktijk dan ook nooit, maar het systeem werkt wel als een overkoepelend orgaan van burgemeesters dat kennelijk enkel aangesproken wordt als een burgemeester steun wil zoeken bij andere burgemeesters en daarmee mogelijk ook de gemeenteraad opzij kan of wil schuiven. GGA bijvoorbeeld is een onderdeel van Recreatie Noord-Holland NV, een overheidsbedrijf van de provincie, dat zelfs zijn eigen Provinciale ruimtelijke verordening niet naleeft. Het zou voor een ‘groene en democratische’ coalitie wel vreemd zijn als hier niets aan gedaan wordt.

Dat is een zeer ernstige weeffout in de bestuursstructuur en ondemocratisch. De gemeenteraad hoort de uiteindelijke macht te hebben.
Gisteren tijdens de spoedzitting van de gemeenteraad viel mij op dat er nogal onduidelijkheid bestaat over bepaalde bevoegdheden. Opvallend was dat de burgemeester op een gegeven moment tegen een raadslid zei ‘u heeft hier geen bevoegheid over’. Voor orde en veiligheid kan ik me daar wel iets bij voorstellen, want die staan in gemeenteraden vanzelfsprekend niet ter discussie, wel de toepassing van haar bevoegdheden en haar functioneren natuurlijk. Ook ‘doorzettingsmacht' is een nieuwe term voor mij.

Groet,
Hetty