<Fair City Amsterdam> Kijk en huiver, gentle gentrification

Menno Grootveld rabotnik at xs4all.nl
Sat Mar 7 15:11:03 CET 2020

Goed gezien, Bart! (en mooi commentaar, Hetty!)

Wat een walgelijk taalgebruik van De Zwijger (let ook op het woord
'verzachten': niet 'voorkomen' of 'wegnemen,' maar 'verzachten'!)

De effecten van dit beleid zijn goed zichtbaar in een buurt als de Pijp.
Met enige overdrijving kan worden gesteld dat deze oude volksbuurt de
afgelopen decennia is overspoeld door (op de Zuidas aan onze economische
ondergang werkende) yuppen, die na gedane arbeid op terrasjes zoals die
op het Gerard Douplein en de Eerste van der Helststraat luidruchtig gaan
zitten innemen om vervolgens de hele boel onder te kotsen als ze naar
hun nabijgelegen optrekjes in de gegentrificeerde buurt gaan. Intussen
proberen goedwillende (maar hopeloos naïeve) buurtbewoners in
samenwerking met onder meer de plaatselijke horeca-ondernemers die
binnenlopen dankzij bovengenoemde innemers de buurt schoon te houden,
terwijl dat onbegonnen werk is omdat de gemeente het niet eens voor
elkaar krijgt om de her en der geplaatste papier- en plasticbakken op
tijd te legen, zodat met een klein beetje wind de rotzooi door de hele
buurt waait.

En dan dat interview met Rutger Groot-Wassenneus dat vandaag in Het
Parool staat:

"Ja, het is allemaal de schuld van Den Haag, want die doen niet wat wij
willen." Ja hoor, heel hard staan roepen dat je zo graag een "Fearless
City" wil zijn, maar op geen enkele manier in DURVEN gaan tegen de
oekazes van dit kabinet, terwijl je partijgenoten in de Tweede Kamer
niet eens tegen de begroting stemmen omdat ze dat "zo negatief" vinden.
En Femke, ja, die is heel goed bezig, want "er is geen burgemeester die
zo veel aandacht vraagt voor veiligheid en drugscriminaliteit."
Inderdaad, dat zijn "echt linkse" thema's, Rutger. En dan bestaat hij
het ook nog om te zeggen: "Ik kan best leven met de aanpassingen van het
kraakbeleid. Wat ik doe voor ongedocumenteerden is alleen vol te houden
als je ook een oplossing vindt voor immigranten uit veilige landen, die
niet in aanmerking komen voor een verblijf. Deze veiligelanders krijgen
in Ter Apel een treinkaartje naar Amsterdam en komen hier naartoe om
shit te veroorzaken. Wij moeten dat dan oplossen. Ik ga die
veiligelanders echt niet opvangen. Daar is geen draagvlak voor in de
samenleving."

Gadverdamme, Rutger. Ga toch lekker met je goed gesitueerde vrienden
tussen die yuppen op dat terras in de Pijp zitten en doe je oogkleppen
op voor de ellende in de stad waar jij en je medebestuurders mede voor
verantwoordelijk zijn. In een afgedankte parkeergarage in de Bijlmer
kreperen ondertussen jouw "shit veroorzakende veiligelanders," of zijn
dat misschien toch die "ongedocumenteerden waar je zo veel voor doet"?
Flikker op, man, en neem je "knijterlinkse" college alsjeblieft met je
mee. Het wordt tijd voor een echt links beleid dat korte metten maakt
met de wantoestanden in de stad en zich niet verschuilt achter dat
gemekker over Den Haag.