<Fair City Amsterdam> gepaste maatregelingen?

Menno Grootveld rabotnik at xs4all.nl
Sat May 9 18:07:54 CEST 2020

Neeeee, Hetty, juist niet! Ik vind het vervelend om te zeggen, maar ik
denk dat onze eigen Trump en Bolsonaro (Wilders en Baudet, in
willekeurige volgorde) groot gelijk hadden toen ze aan het begin van de
'intelligente lockdown' riepen dat het allemaal veel heftiger moest
(maar ook korter), juist om ouderen, zieken en zwakken te beschermen.
Dat is inmiddels ook de mening van een groeiend aantal deskundigen uit
verschillende disciplines (en van verschillende politieke signatuur),
die allemaal zeggen dat Nederland veel te laks heeft gereageerd, en ook
te slap (lees: te soepel). Van die zogenaamde 'groepsimmuniteit' is
helemaal niks terecht gekomen, en dat gaat voorlopig ook niet gebeuren.
Het was veel beter geweest om korte metten te maken met het virus door
zeer stringente maatregelen die maar een paar weken volgehouden hadden
hoeven worden, en goed monitoren (en testen!) in de periode na opheffing
daarvan, om eventuele heruitbraken onmiddellijk de kop in te kunnen
drukken. Nu hebben we drie keer niks: een 'intelligente lockdown' die
veel te lang heeft geduurd en waarvan ze eigenlijk niet weten hoe die
opgeheven moet worden, geen groepsimmuniteit en het virus nog steeds
onder ons, en 'staat-van-beleg'-achtige maatregelen van onbepaalde duur.
Intussen hoor ik op de radio (bij de VPRO, dus uit redelijk
'onverdachte' hoek) dat de meeste oudjes in de verpleeghuizen pas besmet
zijn geraakt nádat ze geen bezoek meer mochten ontvangen, dus door het
verplegend personeel, dat niet werd getest omdat het RIVM daar geen
prioriteit aan gaf. Lekker dan! Dat is allemaal koren op de molen van de
rechtse populisten, maar nogmaals: helaas hebben de onze (Baudet en
Wilders dus) dan wel een punt. En links is in geen velden of wegen te
bekennen.

Hartelijke groet,

Menno