<Fair City Amsterdam> gepaste maatregelingen?

Natuurbescherming ZO natuurbeschermingzo at xs4all.nl
Sat May 9 21:31:23 CEST 2020

Dank, Bart en alle anderen.
Onze feestburgemeester die eerder al zei dat het feesten zo snel mogelijk moet doorgaan gaat nu de openbare ruimte nog verder openstellen voor commercie. Ik ben het wat dit betreft met Mokum reclaimed eens, dat dat niet wenselijk is. En eens iets is toegestaan gaat de calculerende ondernemer dat zien als een recht. Dat is ook gebeurd met festivals in parken en natuurgebieden. Je krijgt ze er zonder corona niet meer uit.
Met andere woorden, als de eerste zorg gaat naar amusement, terrasjes en voortzetting van handel (navigare necesse est, vivere non est necesse - varen is een noodzaak, leven is dat niet) dan dreigen we wel terecht te komen in een nogal totalitaire samenleving waarin men niet zo nauw let op de zwakkeren. Dat is in feite al gebeurd door de overheid die geen maatregelen nam voor de verpleeghuizen. Nu nog weigert men te testen en zo precies het probleem te localiseren zodat je dat dan zou kunnen inperken.

Er zijn delen van onze economie en samenleving die koste wat het kost in stand gehouden moeten worden, maar dat zijn niet festivals, terrasjes en amusement. We hebben verdorie toch internet, waar je alle geneugten kunt vinden. Je kunt je bezig houden zonder geld uit te geven. Ik heb het hardstikke druk met alles en nog wat. Maar de verveelde inwoner van Amsterdam moet zonodig weer alle vrijheid krijgen.
Daarbij kan mijns inziens de alternatieve inwoner van de stad vrij dicht tegen het vette burgermannetje aan komen te schurken; allebei willen ze hun vrijheid behouden. Maar wat zijn de essentiële vrijheden? Ik wil gezond blijven, in de natuur kunnen verpozen, in leven blijven.
Menno heeft gelijk als hij zegt dat men van begin af aan strenger had moeten optreden. Testen en de probleemgevallen aanpakken.
Nu wil men eigenlijk toch het virus verder laten woeden, door toegevingen, waarbij men wel meer besmettingen verwacht: het is enkel bedoeld om de curve laag te houden omdat men niet bereid is de zorgcapaciteit te verhogen. Men is wel bereid om meteen miljarden beschikbaar te stellen voor het bedrijfsleven. Er klopt hier iets niet. Het komt neer op het vertraagd laten woeden van het virus, zodat het aantal slachtoffers uitgesmeerd kan worden over een langere tijd. Dan valt het niet zo op, natuurlijk.

Als er wat aan het beleid moet veranderen dan moet dat nu. Een autoluwe stad, meer ruimte voor fietsers, meer groen.
Trouwens, als iemand goede ideeën heeft over fietsverbindingen in Amsterdam, bvb de routes tussen groengebieden als Noord, Diemerscheg, Amstelscheg, Zuidoost en de binnenstad, laat het me weten. De A9 is nog in aanbouw, maar er komt een groene strook overheen en daar kan een fietspad op met verbinding naar A'damZuid en Oost. Als de mobiliteit dan toch vooral het gezondst met de fiets gaat, dan kun je een kleine vakantie houden door te touren rond Amsterdam, langs het Gein, naar Ouder-Amstel enz. Verdeel de reuring over het hele gebied.

Dat zitten op terrasjes en selfies maken is toch zo bekrompen. Alsof dat het leven is. Als je de reuring in de stad houdt, dan zal er gehandhaafd moeten worden, want de generaties Y en Z leven hoofdzakelijk voor de lol, de vijf d’s, dance, decibels, drank, drugs en een doppie, zeg ik maar.
Jia Tolentino is een jonge vrouw die inziet wat er in de huidige maatschappij vooral onder jongeren fout dreigt te gaan.
https://www.theguardian.com/books/2019/aug/11/jia-tolentino-i-like-to-write-about-instincts-that-are-in-some-way-good-and-in-some-way-dangerous- <https://www.theguardian.com/books/2019/aug/11/jia-tolentino-i-like-to-write-about-instincts-that-are-in-some-way-good-and-in-some-way-dangerous->

Zeker is dat we na moeten denken over hoe het verder moet. Open en eerlijk. Onderscheid maken tussen wat hoofdzaak is en nevenzaak.
De gretigheid waarmee de burgemeester zich weer opwerpt voor de feestbeesten is zorgelijk. En laten we wel wezen, in Amsterdam wordt niet gehandhaafd. Goed hier en daar zullen handhavers zich even laten gelden, mogelijk zelfs over hun toeren gaan. Maar het beleid van de burgemeester is nog steeds de verkeerde prioriteiten leggen, en dat zijn neoliberale prioriteiten onder het mom van vrijheid en blijheid. Trap daar niet in.

Groet,
Hetty