<Fair City Amsterdam> gepaste maatregelingen?

Menno Grootveld rabotnik at xs4all.nl
Sun May 10 02:49:56 CEST 2020

Op 09-05-20 om 20:16 schreef Info Studio Transformatie:

> Hoi Vanuit Frankrijk,
>
> Echt confinement ( opsluiting) . heeft hier (verhoudingsgewijs
> natuurlijk) niet  minder doden opgeleverd…..dus nog niet zo slecht
> gedaan in La Haye.

Hoi Fons,

Het gaat mij niet om wat ze in Frankrijk hebben gedaan, naar wat ik van
diverse mensen hoor was het daar ook een behoorlijk zooitje. Nee, echt
een stevige lockdown was beter geweest, maar o jee, dat hadden wij
'liberale' Nederlanders nooit getrokken, dus dan maar een slap aftreksel
en daar het bordje 'intelligent' aangehangen om het nog wat te laten
lijken ook

> En ik lees de amsterdamse plannen, toch als een pleidooi om de auto
> thuis te laten en te gaan lopen en fietsen. Dus eindelijk dat blik
> meer weg uit de stad. Of iig de binnenstad.maar bij voorkeur ook
> elders. Allemaal lekker op de fiets en wandelen.

Ik vind dat ook prima, Fons, maar dat is helemaal het probleem niet.
Zodra je in Amsterdam gaat fietsen kom je bijvoorbeeld in Het Twiske
terecht en daar staan grote borden: "Ga terug! Blijf thuis!" (er staat
nog net niet "Flikker op!") Bij de Amstel zijn vandaag wandelaars en
fietsers door de politie weggestuurd omdat het daar te druk werd (om
over het Vondelpark maar te zwijgen). Andersom is het zo dat als je de
auto weghaalt uit de binnenstad en geen andere maatregelen neemt
(toeristen weren!) het alleen maar erger wordt. Dan wordt de binnenstad
echt een openluchtmuseum. Liever niet dus.

> Wat betreft de terassen, tja daar wil je na al die weken toch echt wel
> eens een uurtje op bivakeren ( moeten we nu alles weer terug
> bombarderen naar “terasterreur”” ?) maar met de noodzaak tot meer
> afstand zal er dus meer ruimte voor mogen en moeten komen. Mi dient
> dat dan tenkoste van de auto te gaan.
Maar waarom in godsnaam, Fons? Ik liep vanavond door een godzijdank nog
steeds nagenoeg lege Pijp (omgeving Gerard Douplein) en zag nu voor het
eerst wat een leuke beurt dit eigenlijk is! Er hing een heerlijk loom
sfeertje na een warme lentedag, mensen hadden de ramen open, je hoorde
uit alle huizen muziek en andere geluiden komen, het was fantastisch!

> En ik begin steeds meer te begrijpen dat de kern is het voorkomen van
> Italiaanse en spaanse toestanden waarbij IC plaatsen niet voldoende
> bleken en de mensen in de gangen van ziekenhuizen lagen te sterven. En
> dat waren voor een belangrijk deel mensen van onze leeftijd en ouder J….

Ja, maar dan moet je je toch vooral afvragen hoe dat in hemelsnaam
mogelijk was. Na jarenlang neoliberaal beleid en bezuinigingen op de
gezondheidszorg was het wachten op een ramp...

> Een zeer gedisciplineerde de-confinement/lockdown zou zeer helpen. Dus
> wat mij betreft geen corona-feestjes op volgepakte terrassen. Ik zie
> het als een omweggetje naar een fietsvriendelijker binnenstad ,
> alhoewel GL waarschijnlijk te laf is om te zeggen dat ze dat eigenlijk
> misschien ook wel zien zitten.

Amsterdam is nu al super-fiets-vriendelijk! Het enige dat absoluut wél
moet gebeuren is (naast véél minder toeristen) een verbod op teringcars
(sorry, toeringcars) en vrachtwagens in de stad. Wég met die dingen!

> Salut,

Saludos,

Menno