<Fair City Amsterdam> Vredichten als DOEL- dwangmatig denken in aantallen en het concept van de compacte stad- Fair City Amsterdam> Inspraak Groenvisie

Natuurbescherming ZO natuurbeschermingzo at xs4all.nl
Sat May 16 11:37:45 CEST 2020

Beste Bart,

De ambities van Amsterdam zijn ondoorgrondelijk. En ze botsen vaak met de ambities van de provincie en het rijk.
De stukken, de Groenvisie en het ongevraagd advies van de adviescommissie van Zuidoost moet ik nog doornemen. Mijn desktop staat bomvol links en stukken momenteel. Daar moet ik nog doorheen ploeteren.
Er is nog een stuk Wild Amsterdam, deltaplan biodiversiteitsherstel Amsterdam. Ik probeer of dat nu mee kan in bijlage. Dat stuk is opgesteld nadat een aantal groeperingen, verenigingen als Parkenoverleg, IVN, KNNV enz. samen met Ivens de Groenvisie hebben voorbereid. Ik heb dat stuk nog niet teruggevonden op internet. Hoeveel daarvan terug is gekomen in de Groenvisie moet ik nog onderzoeken. Ik vrees het ergste.

Ik heb alvast in de Groenvisie gezocht op NNN en Gaasperpark. NNN ontbreekt en het Gaasperplaspark is zegge en schrijve één keer in een vage context genoemd.
https://www.parool.nl/amsterdam/amsterdam-wil-radicaal-vergroenen-nieuw-stadsbos-grotere-parken~b2d9c2a2/ <https://www.parool.nl/amsterdam/amsterdam-wil-radicaal-vergroenen-nieuw-stadsbos-grotere-parken~b2d9c2a2/>
"Het groen dat direct grenst aan de stad moet levendiger worden door hier meer activiteiten te organiseren.” zegt Ivens. D.w.z. dat het zowat enige natuurgebied van Amsterdam een evenemententerrein wordt, in strijd met de Provinciale ruimtelijke verordening. De status is NatuurNetwerk Nederland (voorheen EHS, Ecologisch Hoofdstructuur, waar de provincie zeggenschap over heeft maar ook boter op het hoofd).
Zijn belofte van een nieuw stadsbos is een loze kreet, er is geen geld en waar moet dat bos dan komen? Hij kan beter bestaande bossen behouden als natuurgebied voor lichte recreatie als wandelen, genieten van de natuur, fietsen, enz.

Hierbij mijn inspraak van donderdag in de vergadering van Groengebied Amstelland, het schap dat onder de koepel van Recreatie Noord-Holland NV (jawel, NV, weliswaar in handen van de provincie, maar geheel gericht op exploitatie, verdienmogelijkheden om het groenbeheer mee te bekostigen - wat van geen kanten zelfs na 10 jaar exploitatie en grote evenementen nog niet gelukt is!).
http://www.heliam.net/Stichting/natuurbeschermingzo/blog/videoconferentie-gga.html <http://www.heliam.net/Stichting/natuurbeschermingzo/blog/videoconferentie-gga.html>

Hoe wij omgaan met onze natuur en parken heeft direct te maken met het woon- en evenementenbeleid van Amsterdam. Covid-19 heeft daar nu een grote impact op. Massaverzamelingen van mensen zullen de komende jaren een probleem blijven. Verdichting van steden levert een groter risico op voor besmettingen en voor onlusten ten gevolge van het virus, stress en ongenoegen.
Mijn indruk is dat Zuidoost en Amsterdam er nog goed vanaf komt qua besmettingen en dat vanwege het vele groen in Zuidoost en de ruimte die hier is. Verdichting in deze tijd is vragen om problemen. Grote commerciële barbecues in de natuur (zonder controle of handhaving - want daar is geen geld voor) met geiten op het spit zijn een groot risico. Toch wil Zuidoost daarmee doorgaan (wingebied voor de nomenklatura).

Ik kom later nog terug met commentaar als ik de stukken gelezen heb. Wij kunnen in elk geval nog zienswijzen indienen over de Groenvisie.
http://www.heliam.net/Stichting/natuurbeschermingzo/blog/groenvisie-amsterdam-2050.html <http://www.heliam.net/Stichting/natuurbeschermingzo/blog/groenvisie-amsterdam-2050.html>

Alle plannen van de gemeente en ook GGA moeten nu grondig herzien worden in het licht van een virus dat mogelijk net als griep niet meer weg te krijgen is. Het is de eerste taak van de burgemeester om te zorgen voor orde en veiligheid. En dat is haar geraden ook.
De wethouder heeft het over ‘wat kan’ maar dat betekent wat kan in de dwangbuis van het coalitie-akkoord. Ik hou Ivens eraan dat ‘levendig’ ook inhoudt ‘levend’.

Groet,
Hetty
Stichting Natuurbescherming ZO