<Fair City Amsterdam> Herziening rol centrale banken

patrice riemens patrice at xs4all.nl
Wed Feb 10 16:24:27 CET 2021

Aloha,

'Vroegah' waren centrale banken min of meer het verlengstuk van de nationale ministeries van financieen. Zij hadden een belangrijke en soms tamelijk dwingend adviserende rol, maar moesten uiteindelijk doen wat de regerende politici verlangden, de bekendste (en gevaarlijkste) opdracht zijnde het drukken op de knop van de bankbiljettenpers (om het electoraat van voornoemde politici te plezieren, cf 'leuke dingen voor linkse mensen') met als 'fataal' gevolg, inflatie.

Conservatieve krachten waren daar niet blij mee en de roep om een onafhankelijke (vand de wensen van politici) werden steeds luider in naam van economisch verstand (leest: 'vrije markt' politiek). Voortaan moesten regeringen geld op de kapitaalmarkt lenen voor hun plannen - en de prijs ervoor betalen - aan particuliere banken. De Franse president George Pompidou, zelf een ex-bankier, inaugureerde deze politiek halverwege de jaren 70.

Dubbel voordeel: regeringen konden niet langer zomaar wat geld gaan drukken (in NL liefst in briefjes van duizend, maar da's een apart verhaal - en foklore), en de partikuliere banken kregen extra (rente) inkomsten. Lenen voor de overheid werd ook stukken duurder, wat precies de bedoeling was om bestedings 'discipline' af te dwingen.

In Europa leidde deze omslag ook tot een rigoureuze, dogmatische opstelling vd centrale banken, later de Europese Centrale Bank, iets (o.a.) waaraan wij jaren van 'austeriteit' te danken hebben (prive banken die het moeilijk hadden werden ondertussen moeitelloos gered, maar ja, anders 'viel het systeem om' ...)

In de VS, waar de centrale bank - de Fed en haar 12 filialen - al veel langer onafhankelijk was (en maar deels in overheids bezit), gaat eea veel soepeler aan toe - zie het artikel - en kan de Fed zich veel beter en sneller 'sociaal' opstellen.

Ik heb altijd de indruk gehad dat men in EU, in naam vd liberalisering alle slechte aspekten van het Amerikaans systeem hebben overgenomen, maar geen enkele van de goede ...

Ciao Ciao, p+7D!