<Fair City Amsterdam> feel good or ....

alidada at dds.nl alidada at dds.nl
Wed Mar 17 15:54:31 CET 2021

Hey Fairies: Coronatijd: meer van hetzelfde.

Ik hoor af en toe wel eens griezelige opmerkingen uit mijn (niet
directe) omgeving gebaseerd op de gedachte:  Er zijn  veel te veel
mensen op de wereld, de mensheid (dor hout) heeft geen natuurlijke
vijand meer. We kunnen er best een paar missen. Het is een gedachtegang
die feilloos past bij de door Abraham opgesomde dictaturen en systemen.

Een andere teneur onder de mij bekende wappies - een goedmoedige
uitdrukking voor onze in de info-jungle verdwaalde medeburgers - dat wat
er nu gebeurt wordt omschreven als 'het eindstadium'. De eindtijd, de
eindstrijd, het einde der democratieën/vrijheid /toekomst/alles. Zie de
boodschap van messiassen en verlossers door de eeuwen heen.

Een ding is wel pijnlijk duidelijk geworden het afgelopen jaar: mensen
weten niet meer wie te vertrouwen, welke bronnen te wantrouwen, hoe
informatie te traceren, te controleren en te interpreteren. Dat is pas
crisis!  Een crisis die aangeeft hoe belabberd de democratie er aan de
basis aan toe is: grassroots organisaties zijn van elkaar geïsoleerd,
netwerken van kennis en wederzijds vertrouwen doorbroken.

Info-jungle: Ik word sinds corona telkens herinnerd aan de tijd dat we
een publiek debat op gang probeerden te krijgen over het invoeren van
GMO gewassen in de voedselketen (jaren '90)": we werden bedolven onder
lawines van pseudo-informatie, afkomstig uit onbekende, soms verdachte
of openlijk gesponsorde bronnen. Hetzelfde gebeurt in de strijd tegen
schipholoverlast, patenten, tabaksindustrie, klimaatverandering. Om de
schijn van partijdigheid te vermijden zou je al die informatie moeten
doorspitten om tot een afgewogen oordeel te komen. Echter, de informatie
overvloed doorspitten is een levenswerk en daarmee ben je effectief
uitgeschakeld van deelname aan enig debat. Dit is precies de tactiek van
Schiphol, Monsanto, de multinationals en trollen die over oneindige
middelen beschikken om hun doel te bereiken. Je moet snel kunnen
filteren en je moet selectief zijn.

Mijn vader, overlever van WO2, weet hoe het leven onder een dictatuur er
uit ziet, en haalt zijn schouders op voor de corona maatregelen: Hoeveel
schenders van de corona avondklok zijn inmiddels geëxecuteerd in
Nederland? Net als iedereen balen we van de maatregelen. Ik moet er bij
zeggen dat ik er stiekem intens van geniet er van om eindelijk bevrijd
te zijn van de overmatige vliegtuigherrie, toeristen, terrassen en
massale festivalterreur. Daar konden we er best een paar van missen.

Naar schatting vier miljoen Nederlanders vallen onder de categorie
risicogroep: mensen met COPD, obesitas, reuma, immuun aandoeningen,
anderszins kwetsbare gezondheid, oud of versleten. Onder die vier
miljoen zijn de armste sectoren van de bevolking oververtegenwoordigd:
zij leven in de gebieden met de minst gezonde lucht, hebben minder te
besteden aan gezondheid, dieet, sport. Het besmettingsrisico is onder
deze sector vele malen groter wegens zorg en contactberoepen,
dichtbevolkte buurten met weinig buitenruimte, kleinbehuisd, openbaar
vervoer ipv auto etc. Dit klinkt als een milieu en gezondheidscrisis,
ongelijkheidcrisis, arbeidsvoorwaardencrisis. Gaan we daar ook iets aan
doen of hoe zit dat. Abraham: wie is de klos als het virus ruim baan krijgt?

Wat het politiegeweld etreft, verschrikkelijk uiteraard. Maar niet nieuw
voor iedereen die zich ooit heeft ingezet in enige vorm van sociale
strijd, tegen onrecht, ontruimingen, discriminatie, vervuiling en ander
onheil heeft wel eens te maken gehad met knuppels, honden, stillen,
grof, onnodig geweld, vreselijk. Dat was al zo, lang vóór Corona, en
daar werd evenmin op gereageerd met breed maatschappelijk protest, ik
vind die verongelijktheid over het huidige politiegeweld nogal selectief
en misplaatst.

Zie zo, ik moest dit even kwijt en dan ga ik nu weer lekker een sappig
babytje leegslurpen!

--
Dit e-mailbericht is gecontroleerd op virussen met Avast antivirussoftware.