<m2m-nl> Herdenking Schipholbrand - bittere woorden

Jo van der Spek M2M jo at xs4all.nl
Thu Oct 28 12:58:35 CEST 2010

met dank aan Jan Paul Smit

Van www.schipholwakes.nl

BITTERE WOORDEN BIJ 'LAATSTE' HERDENKING SCHIPHOLBRAND

Tijdens de laatste officiële herdenking van de Schipholbrand klonken
bittere geluiden met name van de kant van de slachtoffers en hun
belangenbehartigers.

Ahmed Pouri: “De situatie voor de ongedocumenteerden in Nederland is
sinds de Schipholbrand ernstig verslechterd. Ik ben bang voor de weg
die Nederland is ingeslagen.”
Overlevende Momen Nouri: “Ik wil dit beeld laten zien dat mijn
situatie weergeeft. Van de buitenkant is het een gewoon hoofd. Van
binnen is het nog steeds een gevangenis. Na 12 jaar kan ik mijn moeder
in Afghanistan nog steeds niet bezoeken.”
Nabestaande mevrouw Gladys Toekaja, moeder van de overleden Robert
Arah bij het hek: “Ik weet niet meer hoe het verder moet.”

Een deel van de overlevenden woonde de herdenking bij. Anderen bleven
weg zoals overlevende Papa Sakho. In een verklaring zegt hij: “Wij
nemen niet deel aan officiële herdenkingen met autoriteiten die niets
beters weten te doen dan nieuwe gevangenissen te bouwen voor
ongedocumenteerden. Ze zeggen dat die humane is maar wij vinden dat
gevangenissen voor ongedocumenteerde migranten nooit humaan kunnen
zijn.”
Aan het einde van de herdenking werd een model van een mobiel monument
gepresenteerd dat aanwezig zou moeten zijn bij discussies over
vluchtelingen, asielzoekers en ongedocumenteerden.
Ongeveer 60 personen luisterden naar muziek van Purcell, Oosterhuis en
een hymne uit Wales.
Daarna ging een delegatie naar de grensgevangenis voor een korte
herdenking bij het hek onder het gebulder van opstijgende vliegtuigen,
geblindeerde ramen van de gevangenis die de emotie van de slachtoffers
niet kon smoren.

Voor foto's, o.a. van het prachtige beeld van Nouri zie:
www.schipholwakes.nl

__._,_.___
Reply to sender | Reply to group | Reply via web post | Start a New Topic
Messages in this topic (1)
Recent Activity:
Visit Your Group
<*> Berichten voor de groep kun je sturen naar:

    voorvluchtelingen at yahoogroups.com

<*> Controleer het email adres bij het antwoorden.
    Standaard gaan antwoorden nu alleen naar de inzender van het bericht.

<*> Contact de moderator:
    voorvluchtelingen-owner at yahoogroups.com
 Switch to: Text-Only, Daily Digest • Unsubscribe • Terms of Use.