<m2m-nl> Post uit ter Apel

Jo van der Spek M2M jo at xs4all.nl
Sat May 26 10:35:33 CEST 2012

Hallo allemaal,

Het tentenkamp in Ter Apel heeft veel teweeg gebracht. M2M heeft met de
mediatent een belangrijke bijdrage kunnen leveren.
Voor wie niet aan facebook of twitter doet, hierbij een indruk van wat er
overblijft na een tentenkamp in een conflictgebied...
En ook een oproep aan mensen die nog wat (vakantie)geld over hebben: Nu de
aktievoerders verspreid zijn over  zeven locaties gaan de communicatiekosten
oplopen. Niet alleen voor beltegoed, maar ook voor benzinekosten en
vervanging van vermiste spullen is best veel geld nodig. En dit was
natuurlijk niet het eind van deze sociale beweging. Gisteren konden we met
de auto terug van Ter Apel een paar mensen uit Drachten een lift geven. Die
vraag je geen bijdrage aan de benzine. Dus stort een gift en geef een lift!
Op Triodosbank 390271918, St. M2M Amsterdam

dank, shukran, thanx, mahad sennet!

Jo van der Spek M2M

Puinhoop in Ter Apel

Donderdag 24 mei, de day after. Mijnheer Bleker, de man die het kamp een
aggregaat bezorgde belt me vanaf het ontruimde kamp: waar is mijn aggregaat?
Ik vertel hem dat ik ruim voor de feitelijke ontruiming een leidinggevende
politiemevrouw heb gewezen op het groene ding dat toch mooi tien dagen het
kamp van stroom heeft voorzien. En dat het wel zo veilig is zou zijn om daar
zorgvuldig mee om te springen. Mevrouw agent leek het wel handig om hem
zolang op het terrein van de COA/IND te parkeren. Prima idee, gaat u dat
even regelen? Ja, dat is goed, maar niet nu. Dan zal ik een oogje in het
zeil houden, al werd dat een stuk lastiger nadat ik werd aangehouden bij het
wegdragen van de luidspreker van wijlen mijn moeder. De zojuist opgestelde
rij men in black werd versterkt door nare mannen in burger die me zonder
omhaal opbrachten. Tot drie maal toe merkte ik op dat dit op een misverstand
moest berusten, want dat ik toch duidelijk afspraken had gemaakt over het
netjes afvoeren van de nodige hardware.
"Okay, sorry, foutje. Zo zijn we dan ook wel weer."
Ach ja, het blijft mensenwerk.
Maar ik moest wel mooi achter de grote DJI bus gaan staan, vanwaar ik kon
zien hoe de anderen een voor een met de handen tegen de zijkant van de bus
werden gedrukt, gefouilleerd en de bus in gebonjourd. Het aggregaat was aan
mijn zicht onttrokken.
Na diverse vergeefse pogingen om mij bij de collega's van de pers in het
daartoe bestemde "persvak" te bewegen (zo levendig beschreven door de
twitterende Chris Klomp), besloot ik maar de kuierlatten te nemen en mijn
telefoon op te gaan laden. Mijn recorder was godlof in goede handen bij
dokter Co in het kamp gebleven, zodat ook de geluiden daar voor het
nageslacht zijn opgeslagen.
Afijn, daarna was het dus nogal lastig om mijn verantwoordelijkheid voor het
beheer van het aggregaat van Bleker Betonboor inhoud te geven.

"Misschien kunt u eens gaan vragen bij de COA. Dan ga ik vast de gemeente
bellen. Een half uur later weer Bleker: bij COA en IND weten ze van niks.
Directrice mevrouw Boven is over een half uur weer op haar plek. Okay, dan
bel ik haar op, en dan kunt u intussen een kijkje nemen op de gemeentewerf
in Ter Apel, waar de resten van hetkamp naar toe zijn vervoerd. Misschien
staat het aggregaat daar dan wel.
Weer een uurtje later: de management-assistent van directrice Boven van de
COA weet van niks en verwijst naar Den Haag. Dan maar liever de gemeente
gebeld. Ook daar probeert men blijmoedig de verantwoordelijkeheid af te
schuiven. Maar ja, dat noodbevel is toch echt door de burgmeester
afgekondigd, dus dan mag je toch verwachten dat ze ook aanspreekbaar is op
de gevolgen. Een aggregaat kan toch niet zomaar aan de aandacht ontsnappen,
met al die veiligheidstroepen on the ground.

Ik heb me ingeprent me vooral niet gek te laten maken en weet me gesteund
door de doortastende gestalte van Bleker die duidelijk ook niet voor een gat
gevangen is. Hij heeft inmiddels op de gemeentewerf gehoord dat iemand heeft
gezien dat het aggregaat op een voertuig is geladen en MOB is gegaan (Dat is
IND-spraak voor "met onbekende bestemming vertrokken").
Gemeentelijk voorlichter Richard Hemmen komt er ook niet uit. Hij was wel zo
vriendelijk geweest om navraag te doenbij de IND in Den Haag.
Dan komt het verlossende woord: een jongen van Pink Noise uit Utrecht
vertelt me aan de telefoon dat het aggregaat keurig gestald is in Villa
Spoorloos aan de Wilhelminastraat te Emmen. Ruim een uur komt Bleker hem
daar ophalen.

Vervolgens ga ik ook maar eens kijken op de gemeentewerf en jawel. De
beduusde beheerder krabt achter het oor als hij me nog wel in zijn vrije
tijd de treurige metershoge berg laat zien die achterop op het terrein is
onstaan na de aanvoer van diverse vrachwagenladingen, en de inspanningen van
zeker 12 mannen die tot half 12 in de weer zijn geweest. En daarbij werden
ze nog flink in de weg gezeten door allerlei onduidelijke types. De foto's
spreken boekdelen. Ik zie de kabel van een monitor uit de berg steken en de
verscheurde resten van het tentje dat ik persoonlijk had opgezet. De accu's
en haspels met stroomkabel zie ik niet. Noch mijn nette colbertje met veel
handige zakken. Er is ook geen beginnen aan in deze wirwar te gaan graven.
Veel te warm ook.
Meneer Hummel weet het ook niet meer. Wat nu? Dat gaat toch gisten, broeien
en stinken? Zeker weten, er zitten etensresten in. Maar van een instructie
om de boel uit te sorteren, chemisch te reinigen dan wel persoonlijke
eigendommen te retourneren is hem niets bekend.
De afgelopen week heeft hij trouwens ook bizarre ervaringen opgedaan met de
firma Boels die de mobiele plees had geleverd. Eerst wilden ze er niet meer
dan 2 of 4 leveren, zodat een concurrent moest bijspringen. En
vervolgens bleek Boels niet bereid, ondanks herhaalde verzoeken, de volle
potten te komen legen. Ten einde raad heeft Hummel toen ook de concurrent
van Boels verzocht de plees van de concurrent te legen, waar zij geen moeite
mee hadden. Boels was trouwens wel komen kijken, maar had niet meer gedaan
dan de volle plees op slot draaien.

Zo vraag je je in gemoede af hoe het toch kan dat de hygiene op het
tentengevaarlijke vormen ging aannemen. In zo'n geval leg je de kwestie voor
aan een kritisch traadslid, Rene Kriek van Groen Links wilde het gaag zwart
op wit hebben, zodat hij het mee kon nemen in het overleg diezelfde avond
van de burgemeester met de fractievoorzitters. Dat kon geregeld worden. Hoe
dat informatieve overleg afliep is mij niet bekend. Het jurische steekspel
in Groningen heeft deze kwestie ongetwijfeld overschaduwd.
Dus toch nog maar even een nette brief aan burgemeester Kompier geschreven.
Op aandrang van Kriek ook even fijntjes de term aansprakelijkheid lasten
vallen. Dat maakt de kans op serieuze aandacht immers groter?
Het jasje is mij persoonlijk dierbaar. Maar een rattenplaag rond een
rottende afvalberg in het hart van Ter Apel maakt dunkt mij niemand blij.

met hartelijke groet uit het Huis van het Nieuwe Licht (zo heet het oude
klooster van Ter Apel)

follow up op Twitter m2mjo!
.