<m2m-nl> Wij Zijn Hier: Na de dood van Hashim: rouw en woede

Jo van der Spek jo at xs4all.nl
Thu Jul 7 05:18:13 CEST 2016

'Dat is het gemene, ik verloor mijn recht om mens te zijn. In mijn land, en
in Europa.'

HASHIM, 33 jaar, vluchteling uit de door staat en stad meest verwaarloosde
groep vluchtelingen van Wij Zijn Hier, stierf op 5 juli 2016 rond 18.00u.
Hij lag daarvoor enkele dagen in coma nadat hij te water was geraakt. Het
internetmagazine SPREAD THE WORDS publiceerde op 1 juni deze verklaring van

Donderdag 7 juli om 9.45u start, met een nieuwe dreigende uitzetting uit een
pand voor de boeg, deze keer van maar liefst 140 mensen, een DEMONSTRATIE
tegen de behandeling van vluchtelingen als Hashim, de vluchtelingen van Wij
Zijn Hier:

 <https://www.facebook.com/WijZijnHier/posts/1194730913893803>
https://www.facebook.com/WijZijnHier/posts/1194730913893803

""Ik kom uit Soedan en mijn eerste asielaanvraag was in Nederland. Ik woon
hier nu 6 jaar, 3 jaar in de asielprocedure en 3 jaar erbuiten. Het leven
buiten de asielprocedure, of het leven zonder geldige identiteitspapieren is
voor mij als vluchteling niet makkelijk. Waarom ik hier in Europa ben? Omdat
ik beschermd wil worden tegen mijn regering en tegen de oorlog. Er is waar
ik vandaan kom geen vrijheid, er zijn geen mensenrechten. En toen kwam ik in
Europa aan. Ik geloofde al in Europa, ik zou er mensenrechten vinden. En dan
vond ik er in feite iets heel anders. Europa gelooft in mensenrechten. Zij
denkt dat zij ze heeft uitgevonden. Ik leefde op straat. Het is onmogelijk
voor een mens om op straat te leven zonder iets, niet wetend waar te gaan,
zonder vrienden.
Bovendien, als je zonder papieren wordt opgepakt, brengen ze je naar de
gevangenis. En dan weet je niet voor hoe lang. Ze kunnen je 2 jaar
vasthouden. En misschien je proberen terug te sturen. Terwijl het in mijn
stad, Dafur, nog steeds niet veilig is. Als ik terugga, sterf ik. En toen
lieten ze me vrij. Ik stond terug op straat. Dat overkwam me 2 keer. Waar
zijn de rechten? Waar is de menselijkheid? Waar zijn de mensenrechten?

 <http://www.spread-the-words.de/?p=3744&lang=fr>
http://www.spread-the-words.de/?p=3744&lang=fr