<Fair City Amsterdam> Fwd: Lutkemeerpolder, komt dit nog goed? Teken petitie!

Bart Klaar burospelen at gmail.com
Sat Oct 12 12:26:00 CEST 2019

beste mensen, Faircity,

Doorgestuurd bericht van Ines,
verzoek: TEKEN de petitie, kijk naar het clip duistere transacties.
met groet Bart

Preview YouTube video Duistere transacties en malversaties in de
Lutkemeerpolder
Duistere transacties en malversaties in de Lutkemeerpolder
<https://www.youtube.com/watch?v=hfIadcmTNGM&authuser=1>

Preview YouTube video Gemeente Amsterdam: laat u niks wijs maken!
Gemeente Amsterdam: laat u niks wijs maken!
<https://www.youtube.com/watch?v=femdQzlo6FE&authuser=1>
Onderwerp: Teken de petitie *Behoud Lutkemeerpolder
<https://secure.avaaz.org/nl/community_petitions/Vincent_de_Kom_en_Rutger_Groot_Wassink_van_GroenLinks_Welk_deel_van_Amsterdam_zou_u_het_liefst_onder_twee_meter_zand_bedelven/details/>*

Goedemiddag,

De Lutkemeerpolder, een klein stukje Amsterdam West staat op het punt om
bedolven te worden onder twee meter zand. Dit is het enige gebied van
Amsterdam dat nog geschikt is voor stadslandbouw door de vruchtbare
zeeklei.

Ik las dit nieuws in het Parool en dacht: 'Waarom?'

Waarom zou je een mooi vruchtbaar stuk van de stad voor altijd wegstoppen
onder een laag zand? Een groen en klimaatbestendig gebied dat volledig past
bij de groene ambities van het College, bij de Structuurvisie 2040 en bij
hoe Amsterdam bedoeld is. Als een groene stad met bomen, binnentuinen,
parken en tuinsteden.

We weten nu al jaren hoe belangrijk groen is voor het welzijn van mensen,
voor de biodiversiteit, voor het klimaat. En toch lees ik dan zo'n bericht
in het Parool. Ik heb er even de tijd voor genomen. Ik heb eerst mijn
omgeving gevraagd of ze wel eens gehoord hadden van de Lutkemeerpolder, van
Boerderij de Boterbloem en de plannen van het College voor dit unieke stuk
Amsterdam? Niemand had van de Lutkemeer en haar sombere toekomst gehoord.
Dat verbaasde me.

Toen las ik een ingezonden stuk van wethouder Laurens Ivens waarin hij de
Amsterdammers oproept om duurzaam te eten en ons voedselsysteem te
hervormen. Dat verbaasde me nog meer!  Hoe valt dat te rijmen met het
vernietigen van het laatste stuk grond dat geschikt is voor akkerbouw in de
Lutkemeerpolder?

Ik schreef hem een mail en kreeg keurig een antwoord terug, helaas niet op
mijn vraag, maar toch netjes bedoeld neem ik aan. Ik vroeg nog even door.
Waarom wordt er nu voorbijgegaan aan de waarde die de Lutkemeer heeft, nu
en in de toekomst voor alle Amsterdammers? Wat is hier nu precies de
afweging geweest?

Hier kreeg ik geen antwoord meer op. En dat snap ik ook wel. Hoe leg je uit
dat een bedrijventerrein meer waard is dan het allerlaatste stukje
vruchtbare grond van Amsterdam in een tijd waarin de jeugd zelfs staakt
voor een (duurzame) toekomst. Dat valt niet meer uit te leggen.

Daarom heb ik me in het verhaal van de Lutkemeer verdiept en deze mail
opgesteld en een petitie opgestart (in overleg met Alies Fernhout van
Behoud Lutkemeer). In mijn hele leven heb ik niet gedemonstreerd, maar ik
kan dat niet meer naar mezelf verantwoorden wanneer ik zie dat jonge mensen
terecht stellen dat het allang vijf voor twaalf is geweest. Ik hoop dat
onze democratie kan zorgen voor een duurzame klimaatbestendige toekomst,
maar als ik zie wat het Groenlinkse College in Amsterdam nu doet, dan denk
ik dat we ons als burgers toch duidelijk moeten blijven uitspreken over wat
we willen. Ik kan me namelijk niet voorstellen dat we willen dat delen van
Amsterdam die al volledig klaar zijn voor de toekomst voor altijd verloren
gaan. Er worden al voedseltekorten voorspeld in 2050, laten we dan dat ene
gebied dat voor voedselproductie geschikt is binnen Amsterdam koesteren.

De Lutkemeer is een groene oase in een oprukkende stad, een plek met
uitzicht, uitzicht op een duurzame toekomst. Ik hoop dat er meer mensen
zijn die niet weten dat de Lutkemeerpolder nu bijna verloren is en ook
vinden dat dit in deze tijd echt niet is uit te leggen.

Als je het net als Laurens Ivens ook niet kunt uitleggen,* teken dan
alsjeblieft meteen voor het Behoud van de Lutkemeerpolder.
<https://secure.avaaz.org/nl/community_petitions/Vincent_de_Kom_en_Rutger_Groot_Wassink_van_GroenLinks_Welk_deel_van_Amsterdam_zou_u_het_liefst_onder_twee_meter_zand_bedelven/details/>*

Wil je meer doen en de Lutkemeerpolder in de herfst meemaken, *kom dan 12
oktober a.s. om 14.00 uur naar de polder* om je steun te betuigen.

Steun je liever digitaal, snap ik, we zijn allemaal druk met van alles, dat
kan natuurlijk ook! Stuur deze oproep door, opdat zoveel mogelijk mensen de
kans krijgen zich uit te spreken over de Lutkemeer, het begin van de Groene
Klimaatbestendige Stad Amsterdam.

Kunnen jullie binnen je netwerk nog aandacht besteden aan de
Lutkemeerpolder?

Wil je meer weten over de Lutkemeerpolder, verwijs ik je graag naar de
volgende bronnen:

https://www.parool.nl/columns-opinie/geen-beton-maar-groen-in-de-lutkemeerpolder~bc74adf9/
(goed pleidooi voor behoud Lutkemeer)

https://www.parool.nl/columns-opinie/lokale-klimaatstrijd-zoals-om-de-lutkemeerpolder-verdient-meer-steun~bc62b513/?fbclid=IwAR2zjVFc4bQoGfx8AKlBVGKMD_22Z_keEzldgd-XpwbrtnIYpbj3eDzRLOU&utm_campaign=shared_earned&utm_medium=social&utm_source=facebook
(Paroollezer
Roelant Stegmann, oproep aan Amsterdammers om in actie te komen)

https://www.nrc.nl/nieuws/2019/10/03/de-boerderij-moet-weg-en-de-polder-verdwijnt-a3975398
(Thijs
Niemantsverdriet)

https://www.parool.nl/columns-opinie/groenlinks-roept-al-het-mooie-maar-doet-tegenovergestelde~bf14bf03/?utm_source=link&utm_medium=app&utm_campaign=shared%20content&utm_content=free
(Paroollezer
Hester van der Heijen)

https://www.parool.nl/amsterdam/de-lutkemeerpolder-lijkt-verloren~b400ee9c6/

https://www.parool.nl/amsterdam/lutkemeerpolder-ontruimd-door-politie~b9b5ddcb/?utm_source=link&utm_medium=app&utm_campaign=shared%20content&utm_content=free
(Bart van Zoelen)

https://www.youtube.com/watch?v=femdQzlo6FE (Alies Fernhout legt uit waarom
Lutkemeer zo belangrijk is)

https://www.youtube.com/watch?v=hfIadcmTNGM (Kees Hudig over
vastgoedspeculatie, reden te over om dit nader te onderzoeken)

http://behoudlutkemeer.nl/

http://behoudlutkemeer.nl/wp-content/uploads/2018/11/behoud-lutkemeer-web.pdf

http://behoudlutkemeer.nl/wp-content/uploads/2019/07/Final-Report-2254.pdf (WUR
rapport)

Groenlinks heeft ook een stukje geschreven op zijn site met "Veelgestelde
vragen over de Lutkemeer". GroenLinks vindt dat behoud van de Lutkemeer
niet mogelijk is. Ze stellen dat ze veel hebben geprobeerd om de Lutkemeer
te redden, maar als je de andere bronnen hiervoor raadpleegt, zie je dat
het een nogal onvolledige weergave is van de werkelijkheid. Nog even voor
de duidelijkheid SADC en GEM is allemaal overheid, voor groot deel gemeente
Amsterdam!
https://amsterdam.groenlinks.nl/veelgestelde-vragen-over-de-lutkemeerpolder

Hartelijke groet,
Ines

--
Buro Spelen

Bart Stuart en Klaar van der Lippe
+31(0)6 36188407

- - - - - - - -
Websites: www.burospelen.com /  www.burospelenblog.nl/
Office/studio NDSM-plein 76  1033 WB Amsterdam
Post: muurbloemstraat 8 hs 1031 TT Amsterdam
BTW (VAT) no. NL147245217B01

To live a creative life, we must lose our fear of being wrong. - Joseph
Chilton Pearce