<Fair City Amsterdam> Prof Bas Jacobs en het falen van het Capitalisme

Patrice Riemens patrice at xs4all.nl
Tue Apr 21 16:21:33 CEST 2020

Kia ora,

iz:

https://www.vn.nl/kapitalistische-droom-illusie/

(door Bart gestuurd)

Goed stuk, mooie basis uitleg, maar m.i. (lang) niet radikaal genoeg -
and here, om James Bond na te praten, 'I am strictly speaking as a Swiss
banker" ... nee, ik meen het.

Had ik de tijd, die ik zelf in 'confinement' eigenlijk nog minder dan
ooit, gelet op de info-tsunami die op ons afkomt, elke dag, dan zou ik
op zijn betoog willen voort boorduren, paragraaf per paragraaf, en ook
een paar dingen willen corrigeren, maar tiz helaas pindakaas ...

Een ding had Bas J anders kunnen doen: de titel. Want het kapitalisme,
in zijn laatste, neo- liberale en nu tech-opgejaagde libertarische
variant, werkt uitstekend! Voor een beperkt aantal mensen wel te
verstaan, maar ze hebben wel voldoende 'constituencies' (dat hoeven niet
uitsluitend mensen sec te zijn) diets weten te maken hetzij dat:

(i) het ook goed voor hen is - dat zijn dan de hele domme, maar die heb
je, kijk maar naar de MAGA crowd in de VS.

(ii) het helaas niet anders kan, maar dat het ook nog veel erger zou
kunnen (Cuba, Noord Korea anyone?) Ben je ook niet goed wakker als je
daar in trapt, maar het werkt, ook in NL

(iii) het echt niet anders is, helapika. Het leven is hard en sommigen
hebben het gewoon beter dan anderen. Niet happy? Wordt rijk, sukkel!

(iv) en als je echt niet happy bent en je weet bovendien wel waarom, een
ding: het is echt geen toeval dat terwijl het bij het medisch personeel
aan beschermingsspullen ontbreekt, de politie voorraden uitpuilen wat
betreft traangas, rubberkogels en als het moet, ook echte. (het Franse
ministerie van BiZa heeft zojuist een mega order geplaatst, en itt
maskers, is het spul al binnen).

Een ding van Jacobs wil ik wel aanvullen/corrigeren, want ik kom die
bewering de hele tijd tegen, het is nl standaard mainstream economics:
"de rijken sparen meer (dan de armen)" Da's op zich, technisch
gesproken, waar - en bovendien nogal wiedes. Maar het is geen 'echt'
sparen (in de zin van 'om een huis te komen', 'voor de kids', 'voor als
ik oud ben' enz.) Het is geld waarvan ze van de gekte niet weten wat mee
te doen, en die afkomstig is van, jawel, de overwinsten en van het
rentenieren (= geld ontvangen waarvoor je niets hoeft te doen). En dus
'investeren' ze het, dwz lenen ze het uit. Maar omdat je hebzuchtig bent
(anders was je niet rijk) en bovendien je het geld dat je uitleent zelf
ff kwijt bent, moet het wel wat opbrengen, dus ga je speculeren in OG,
starts-up, en als je 't echt in de bol hebt in Bitcoins, prive
ruimtevluchten of Hyperloops (coming to the Netherlands soon heb ik
gelezen ...). En als het mis gaat? Nou, als je je financieele montage
goed voor elkaar hebt, en je inzet deugdelijk hebt 'gesecuritiseerd',
draait de maatschappij als geheel voor je verlies op, aangezien schulden
heilig zijn verklaard en altijd terugbetaald moeten worden.

U mag zelf uw conclusie trekken ...

Ciao Ciao, p+2D!