<Fair City Amsterdam> Professor Akkermans

Natuurbescherming ZO natuurbeschermingzo at xs4all.nl
Tue Jun 2 20:46:11 CEST 2020

Zie je wel, ook Akkermans had een andere locatie voorgesteld.

En wat het demonstratierecht betreft, burgemeesters hebben het recht en de plicht zou ik daaraan toe willen voegen, om voor orde en veiligheid (APV) maatregelen te nemen en zelfs demonstraties te verbieden. Dat heet de discretionaire bevoegdheid van de burgemeester, die ze tot op heden enkel gebruikte om het tegendeel te doen, namelijk het toestaan van grote mensenmassa’s als festivals en dat in strijd met geldende wetten en verordeningen (als de PRV, provinciale ruimtelijke verordening).
In rechtzaken wordt die discretionaire bevoegdheid vaak genoemd. Maar ook hier zit het college vaak fout, men gaat altijd uit van toestaan tegen de regels in, nooit van verbieden met de regels mee. Dat is nooit de bedoeling geweest van de discretionaire bevoegdheid. Daar waarschuwt de Raad van State al jaren terecht voor.

De rechtsstaat is iets dat ik in deze tijd vooral steeds belangrijker vind worden, omdat die van alle kanten, door multinationals en de rabiaat rechtse politiek o.a., ernstig bedreigd wordt. Het kan ouderwets klinken, maar die rechtsstaat is vaak het enige wat inwoners nog houvast en recht geeft. Halsema moet zich daaraan houden.
Mijn stichting is al drie keer door de Raad van State onontvankelijk verklaard in omgevingszaken, maar in al die drie gevallen heeft zij zich in de plaats gesteld van mijn stichting, heeft mijn beroepen gegrond verklaard en de besluiten van het college nietig verklaard en hen veroordeeld tot terugbetaling van de kosten. Dat zijn bijzondere uitspraken, en ik heb daar alle respect voor. Het is telkens de Raad van State geweest die het college tot de orde heeft geroepen, niet mijn stichting, hoewel ik het wel netjes heb aangedragen. Niet dat die uitspraken voor verbetering gezorgd hebben. De burgemeester moddert gewoon verder en negeert die uitspraken. Daarom blijf ik bij mijn stelling dat Halsema de rechtsstaat ondermijnt.

Groet,
Hetty