<Fair City Amsterdam> gepaste maatregelingen?

Patrice Riemens patrice at xs4all.nl
Sun May 10 01:51:30 CEST 2020

Dag Allemaal, midden in de nacht, want ik heb net het ARTE docu
uitgekeken over de 'totale Ueberwachungstaat' (zeer de moeite waard maar
helaas heel erg niet goed voor je gemoedsrust ...)

Ik denk dat we verder moeten kijken dan terrasterreur of niet (Amsterdam
volgt in deze alleen maar Vilnius, waar de gemeente bedacht dat het de
enige manier was om de horeca een beetje aan de gang te krijgen omdat
distantiering binnen cafe's en restaurant gewoon niet haalbaar is).

Maar het terras gebeuren is alleen maar een symptoom van wat ons te
wachten staat: ondernemers en andere 'zelf-verdieners' zijn nu totaal
desperaat en proberen wanhopig het oude business model weer aan de gang
te krijgen - dat gaat niet lukken. Het wordt een nachtmerrie. De schade
aan het bestaande systeem die door de crisis veroorzaakt is is
onherstelbaar. De economie zal op een totaal andere manier gerund moeten
worden - geen ondernemers, geen zelfstandigen meer. Totale mutualisatie
van alle activiteiten, anders gaan wij het echt niet redden.

Maar goed, ik ben plotseling erg somber geworden. dat komt omdat ik een
lijn ben gaan doortrekken vanaf nu (Frankrijk gaat vanaf morgen een
beetje open, veels te vroeg, terwijl de 'confinering' al veels te lang
heeft geduurd - daar ligt het dramatische, en ongelooflijk heftige,
onoplosbare paradox), kijkend hoe de situatie sinds het begin (voor
'ons' pak en beet half februari) geevolueerd is. Daar wordt je niet
vrolijk van.

Nee, ga maar niet rustig slapen ...
Ciao Ciao, probeer het allemaal uit te houden,
p+2D!