<Fair City Amsterdam> een stad als beleggings portefeuille?

Patrice Riemens patrice at xs4all.nl
Tue May 26 12:47:18 CEST 2020

Dag allemaal,

On 2020-05-26 10:40, Natuurbescherming ZO wrote:
> Zou het helpen als de WOZ-waarde beter in de hand gehouden wordt door
> de gemeente? Dan wordt er m.i. minder gespeculeerd.

Ik weet niet of zou helpen, dwz hoe zou het helpen? Maar bmw is de
gemeente ook niet vrij in het bepalen vd methodologie om de OZ waarde
vast te stellen.

> Hetty
>
> On 26 May 2020, at 09:03, Bart Klaar <burospelen at gmail.com> wrote:
>
> ter info,
>
> https://www.trouw.nl/binnenland/amsterdamse-wethouder-ivens-strijdt-tegen-wonen-als-beleggingsproduct~bd79c21b/

Ik word heel verdrietig van dat soort texten. Maar goed je moet
pragmatisch blijven en zeggen 'liever laat dan nooit' ipv te roepen dat
het te weinig en te laat is. Wat het eigenlijk ook is, punt.

En van dit soort 'voortschrijdend inzicht' ter linker zijde word ik
eigenlijk, ook niet goed. Heel veel maatregelen die of uit de linkse
koker kwamen, of -vaker- het resultaat waren van 'onvermijdelijke'
politieke compromissen, vallen m.i. in wat ik het 'NewYorkse parkeer
gebod' noem, nl "Don't even _think_ about it!' Dwz het feit dat je dat
ooit bepaalde beleidsmaatregelen (privatisering vd woningmarkt bv) hebt
kunnen bedenken cq accepteren, en nu daarop terugkomt (meestal met een
hoost aan zelf-ontschuldigende argumenten) maakt je al niet meer
presentabel.

Dat 'de markt niet werkt' in een (groot) aantal contexten is al heel
lang opgemerkt en benadrukt door economen, planners, sociologen, enz
enz. Voor een heel eenvoudige rede: de markt werkt namelijk _heel goed_
- voor bepaalde groepen en instanties, die heel 'toevallig' ook bovenaan
de maatschappelijke lader staan. Geen wonder dus dat de regering (zeker
deze) 'aarzelt' om bepaalde -voor de hand liggende- regulerende
maatregelen te nemen, dan wel er heel lang overdoen om te 'onderzoeken'
wat het zou moeten doen.

'In geouwehoer kan je niet wonen' zei Jan Schaeffer al - maar dat was
'vroegah'. Nu zijn we veel verstandiger en wel-overwogen, niet waar?

Ciao Ciao, p+2D!