<Fair City Amsterdam> Ook in Firenze ...

Patrice Riemens patrice at xs4all.nl
Wed Feb 28 10:29:40 CET 2018

Aloha,

Wellicht heb ik soms een iets te rooskleurig beeld geschildert van
Italie als zich verzettende tegen de uitverkoop van publiek (onroerend)
goed. Dwz als je alsje tot  'publiek' ook historische/monumentale panden
in prive handen rekent (die bv onder monumentenzorg vallen en dus -
hopelijk - goed beschermd worden kwa uiterlijk en functie).

Gebouwen in overheidsbezit worden - tot nu toe - principieel niet
verkocht, maar dat ligt anders als ze prive eigendom zijn, waarbij de
autoriteiten niet al te moeilijk doen bij ingrijpende functie
verandering (meestal >>>> ***** Hotel). Dat gebeurde onlangs met de
oudste apotheek vd stad en het paleis waarin deze gehuisvest is. Waarbij
- in het artikel in Il Manifesto, een 'rood' dagblad - steen en been
geklaagd werd over de transformatie van Firenze in een toeristisch
pretpark, met alle gevolgen van dien voor bewoners en bedrijvigheid.

Lang leve de globalisering dus, maar let wel, dat zal prompt ophouden
als de low-cost vliegbranche inklapt. En da's niet een kwestie van of,
maar van wanneer (niet snel genoeg wmb, al zal ik dan niet langer voor
€29 -vanaf Pisa- naar Amsterdam kunnen komen ...)

Doewie, p+7D!
(nog steeds vast gevroren, maar 'jullie' ook, geloof ik)