<Fair City Amsterdam> Hijskranen en andere extreme prijzen ...

Patrice Riemens patrice at xs4all.nl
Sat Aug 17 10:21:51 CEST 2019

Aloha,

re: "Voor een slordige 4.000 euro per nacht huur je bij Airbnb een
­vijfsterrenhijskraan. Het ijzeren gevaarte aan de oude NDSM-scheepswerf
aan het IJ stond al twintig jaar leeg toen het in 2013 voor één euro
werd gekocht door ondernemer Edwin Kornmann en werd omgebouwd tot
privé-hotel."

Alweer een mooi voorbeeld hoe het 'neo-libertarian c(r)apitalism' om
zich heen grijpt, alles oppeuzelt, en het weer terugkotst in de vorm van
obsceen geprijsde diensten of produkten.

Het ombouwen van kranen tot hotelkamers begon bmw als een
ludiek/artistiek experiment, in, naar ik meen, Stavoren. Die
'kraankamer' was toen voor, gellof ik, iets van 100 gulden per nacht te
huur. Nu zijn kranen stukken professioneler geworden en is de lol voor
de modale avontuurlijke toerist eraf (maar niet voor '1%'!)

'Vroegah' kon je liften. Nu heb je blabla-car. Idem met het project
'couch surfen', waar je om niet bij vreemden kon overnachten als je maar
beloofde diezelde faciliteit aan anderen aan te bieden. Nu heet dat
AirBnB, kost het (veel) geld, en wordt steeds professioneler (waarom
sluit AirBnB profi's niet uit?).

En zo zijn er veel meer voorbeelden te noemen. Ondertussen wacht ik bv.
met spanning de dag af dat alle bossen en natuurgebieden geprivatiseerd
worden, en de toegang alleen met een app en tegen betaling mogelijk is.
Ondenkbaar? Wacht maar! ...

Ciaoui, p+2D!