<Fair City Amsterdam> fc tegen eindeloze groei

Patrice Riemens patrice at xs4all.nl
Sun Aug 18 15:33:55 CEST 2019

On 2019-08-18 11:55, Bart Klaar wrote:
> beste Fairies,
>
> Hoe gaat het?
>
> Goedemorgen/ middag
> ik ben komende week terug in de stad, de (zomer)vakantie is bijna
> voorbij.
>
> Heb je dit gelezen:
> https://www.mo.be/interview/david-harvey-een-wereldwijde-crash-zoals-die-van-1929-werd-vermeden-dankzij-china
> Het lijkt me goed om met FC  dit ter discussie te stellen en niet
> alleen maar over huren/ wonen.
>
> met Groet
> Bart

Dag Allemaal.

Mooi interview met David Harvey, inderdaad een van de belangrijkste
progeressieve denkers van onze tijd (*). Maar als je het artikel goed
leest, dan zie je dat hij het ook niet weet ... dwz niet echt kan zeggen
waar wij heen gaan. Is het kapitalisme te groot om te falen is zijn
laatste, spannende vraag. Wat tot nu toe te groot was om te vallen
('systeembanken' bv) faalde niet omdat het gered werd ('bailed out')
door een nog grotere entiteit - nationale staten. Er is op zich geen
grotere entiteit dan het kapitalisme zelf, het kan dus wel degelijk
falen. Dat verwachten dan ook heel veel mensen, en die zitten niet
allemaal in de doemdenkers hoek. Probleem alleen is dat niet alleen het
kapitalisme dan omvalt, maar ook het hele systeem zoals wij het kennen,
het fameuze 'TEOTWAWKI' - the end of the world as we know it. En dat is
knap vervelend, want dan ... (nou ja vul maar alle 'normale' dingen van
het dagelijkse leven in).

Een apart, maar evenwel centraal probleem vormt het geld. Het geld zoals
wij die kennen van  onze portemonee, betaalrekening, enz. enz. Maar ook
het geld waarvan het financieel systeem zich geheel heeft los gemaakt
terwijl het wel erop parasiteert - en dan niet tekort. Een fraaie
illustratie van een aan Rudolf Steiner (ja die) toegeschreven gezegde
dat in de natuur simpele, kleinere organismen parasiteren op grotere en
meer eengiwikkelde organismen, maar dat het bij de menselijke
maatschappijen het precies andersom is. Dat fiancieele systeem is al hee
lang een mega 'Ponzi scheme' ofrewel een pyramide geworden. Het blijft
alleen maar overeind door het vertrouwen dat erin gesteld wordt - en wel
moet worden, want anders stort het compleet in elkaar. Maar de
geschiedenis leert dat vertrowen altijd heel tijdelijk en instabiel is,
en dat er relatief weinig hoeft te gebeuren om het teniet te doen, met
alle gevolgen vandien.

Bij de finacieele crisis van 2007/8 was het 5 voor twaalf (sommigen
zeggen nog minder) of het geldsysteem in elkaar was geklapt. Dat kwam
omdat de banken elkaar onderling niet meer vertrouwden en geen geld meer
aan elkaar wilden lenen, wat in normale tijden niet alleen de normaalste
zaak van de wereld is maar ook automatisme waaraan niemand veel andacht
schenkt. Waarom zou men ook, het zijn tenslotte alleen maar
'schrijfsels'. Maar ja, plotseling kon dat niet meer - en overheden
moesten toen op een 'whatever it takes' toer optreden (zoals ECB baas
Draghi met de Euro deed. Pas dan kon het routineus rondpompen van geld
weer zijn gang gaan.

Helemaal aan het begin van het interview kaart Harvey iets heel
belangrijks (m.i.) aan, maar helaas verdiept hij het niet: er is zoveel
'liquiditeit' in de wereld, dat wil zeggen geld dat een bestemming
zoekt, dat men van de gekte niet weet wat ermee te doen. Da's natuurlijk
van de zotte, want er zijn nog zoveel onvervulde (levens)behoeftes, in
de sfeer van gezondheidszorg, onderwijs, huisvesting, infrastruktuur en
noem maar op, en daarvoor is er een schreeuwend tekort aan kapitaal. Ja
maar dat rendeert niet genoeg! Da's natuurlijk flauwe kul als je ziet
hoeveel miljaarden 'verbrand' worden in start ups, IPO's en ICO's,
cryptocurrencies (Bitcoin), alsmede luxejachten en andere pronkuitgaven
in roerend en onroerend goed. Met andere woorden, liever het geld over
de bak smijten dan er iets sociaals nuttig mee doen.

Daar komt dus de groet afwezige in het interview met David Harvey kijken
(al weet hij, weet ik (!) wel beter): de klassenkamp (om een ouderwets
woord  te gebruiken), te verstaan als de oorlog van de rijken tegen de
armen. Waarvan groot-investeerder Warren Buffet zei (om het te
betreuren, maar zelf weet hij ook niet wat eraan te doen): "and my class
is winning" ...

Happy SUNday!
p+2D!

(*) OK, ik kan het niet nalaten: Ik ken David Harvey, en het is geen
'gezellige' type (in tegenstelling tot Saskia Sassen bijvoorbeeld). Het
lijkt een frivole en onzakelijke opmerking, maar ik vind zelf dat het
werken aan 'een andere wereld is mogelijk' wel een beetje prettig en
gezellig moet blijven voor de deelnemers.