<Fair City Amsterdam> fc tegen eindeloze groei

Natuurbescherming ZO natuurbeschermingzo at xs4all.nl
Sun Aug 18 16:43:31 CEST 2019

Je kunt je een aantal scenarios voorstellen. Dat het neoliberale westen aan het eind van zijn latijn is, is voor mij wel duidelijk, het kan alleen maar erger worden, en dat kan lang duren. Ik denk niet dat de ideologie, het kapitalisme zal instorten, verdwijnen of door rebellie of inzicht. Beschavingen storten in omdat verschillende essentiële elementen ervan niet meer werken en omdat het systeem zelf nooit geneigd zal zijn om te veranderen. De hogepriesters blijven bij hun dogma’s. Het Paaseiland werd een ecologische catastrofe. De laatste theorie is dat dat wel meeviel, want iemand heeft ergens de resten van een nieuwe aanplant van bomen aangetroffen. Kan best, wij pleuren vele vierkante kilometers zee vol met windmolens. Zal dat helpen? Ik dacht het niet als de opdracht blijft: meer electriciteit produceren. Wij hebben andere hogepriesters: bankiers, hedge fund managers en ondernemers.

Meestal komen verschillende problemen bij mekaar. Neem bijvoorbeeld de bankencrisis. Combineer dat met een crisis in de internationale energienetwerken, wat uitmondt in het uitvallen van electriciteit en internet. Onze afvalberg stijgt voortdurend; Amsterdam kan het niet meer aan. Luchthavens liggen stil omdat de toevoer van kerosine regelmatig uitvalt. De oorzaken zijn niet bekend, ook niet die van stroomuitval. Na electriciteit vallen ook internet en de banken uit, d.w.z. het black box algorithme bankieren. Voeg daarbij nog een klimaatcrisis en het resultaat kan brisant zijn. In de eerste plaats voor de gewone burgers. Daar hoeft geen rebellie aan te pas te komen, want die komt er toch niet omdat wij zo erg afhankelijk zijn geworden van ons welbevinden en amusement. Tijden waarin amusement hoger ingeschat wordt (door bvb besturen die zich ‘links en democratisch’ noemen) dan natuur, zijn zeer interessant om te volgen. Duitsland in de jaren dertig was een hemel voor amusement.

De neergang kan honderden jaren duren. Zie ook de val van het Romeinse rijk. Onze nakomelingen zullen maar moeten zien wat ze ervan maken. In elk geval zal creativiteit en menselijkheid van groter belang worden.
Het systeem wordt te groot en te globaal om te laten falen. Dus de oplossingen zullen uit de oude doos gehaald worden. Tot de bovengenoemde problemen de kop op steken. Beleven we in Nederland waar het zo goed zou gaan, een soort Brezhnev jaren? Falende energielevering, steden vol met afval. Zelfs GroenLinks lijkt op de neoliberale toer: bedrijven oprichten die ‘duurzaam’ zijn, en dat zou allemaal moeten lukken zonder dwang en in vrije wil? Onze balansen zijn fictief, net als onze bankrekeningen. Misschien kan iemand wel een fictief systeem bedenken waarbij iedereen op zijn fictieve bank voldoende heeft om van te leven.
Misschien worden mensen na de instorting ineens wel verstandiger, met minder ambities, maar wordt de noodzaak voor een nieuwe organisatie van het alledaagse leven wel zo groot dat de creatievelingen weer aan de slag kunnen gaan. Zolang we leren van het verleden dan.

Om Karel Appel te persifleren, ik zeg maar wat.

Groet,
Hetty

On 2019-08-18 11:55, Bart Klaar wrote:
> beste Fairies,
> Hoe gaat het?
> Goedemorgen/ middag
> ik ben komende week terug in de stad, de (zomer)vakantie is bijna
> voorbij.
> Heb je dit gelezen:
> https://www.mo.be/interview/david-harvey-een-wereldwijde-crash-zoals-die-van-1929-werd-vermeden-dankzij-china
> Het lijkt me goed om met FC  dit ter discussie te stellen en niet
> alleen maar over huren/ wonen.
> met Groet
> Bart

Dag Allemaal.

Mooi interview met David Harvey, inderdaad een van de belangrijkste progeressieve denkers van onze tijd (*). Maar als je het artikel goed leest, dan zie je dat hij het ook niet weet ... dwz niet echt kan zeggen waar wij heen gaan. Is het kapitalisme te groot om te falen is zijn laatste, spannende vraag. Wat tot nu toe te groot was om te vallen ('systeembanken' bv) faalde niet omdat het gered werd ('bailed out') door een nog grotere entiteit - nationale staten. Er is op zich geen grotere entiteit dan het kapitalisme zelf, het kan dus wel degelijk falen. Dat verwachten dan ook heel veel mensen, en die zitten niet allemaal in de doemdenkers hoek. Probleem alleen is dat niet alleen het kapitalisme dan omvalt, maar ook het hele systeem zoals wij het kennen, het fameuze 'TEOTWAWKI' - the end of the world as we know it. En dat is knap vervelend, want dan ... (nou ja vul maar alle 'normale' dingen van het dagelijkse leven in).

Een apart, maar evenwel centraal probleem vormt het geld. Het geld zoals wij die kennen van  onze portemonee, betaalrekening, enz. enz. Maar ook het geld waarvan het financieel systeem zich geheel heeft los gemaakt terwijl het wel erop parasiteert - en dan niet tekort. Een fraaie illustratie van een aan Rudolf Steiner (ja die) toegeschreven gezegde dat in de natuur simpele, kleinere organismen parasiteren op grotere en meer eengiwikkelde organismen, maar dat het bij de menselijke maatschappijen het precies andersom is. Dat fiancieele systeem is al hee lang een mega 'Ponzi scheme' ofrewel een pyramide geworden. Het blijft alleen maar overeind door het vertrouwen dat erin gesteld wordt - en wel moet worden, want anders stort het compleet in elkaar. Maar de geschiedenis leert dat vertrowen altijd heel tijdelijk en instabiel is, en dat er relatief weinig hoeft te gebeuren om het teniet te doen, met alle gevolgen vandien.

Bij de finacieele crisis van 2007/8 was het 5 voor twaalf (sommigen zeggen nog minder) of het geldsysteem in elkaar was geklapt. Dat kwam omdat de banken elkaar onderling niet meer vertrouwden en geen geld meer aan elkaar wilden lenen, wat in normale tijden niet alleen de normaalste zaak van de wereld is maar ook automatisme waaraan niemand veel andacht schenkt. Waarom zou men ook, het zijn tenslotte alleen maar 'schrijfsels'. Maar ja, plotseling kon dat niet meer - en overheden moesten toen op een 'whatever it takes' toer optreden (zoals ECB baas Draghi met de Euro deed. Pas dan kon het routineus rondpompen van geld weer zijn gang gaan.

Helemaal aan het begin van het interview kaart Harvey iets heel belangrijks (m.i.) aan, maar helaas verdiept hij het niet: er is zoveel 'liquiditeit' in de wereld, dat wil zeggen geld dat een bestemming zoekt, dat men van de gekte niet weet wat ermee te doen. Da's natuurlijk van de zotte, want er zijn nog zoveel onvervulde (levens)behoeftes, in de sfeer van gezondheidszorg, onderwijs, huisvesting, infrastruktuur en noem maar op, en daarvoor is er een schreeuwend tekort aan kapitaal. Ja maar dat rendeert niet genoeg! Da's natuurlijk flauwe kul als je ziet hoeveel miljaarden 'verbrand' worden in start ups, IPO's en ICO's, cryptocurrencies (Bitcoin), alsmede luxejachten en andere pronkuitgaven in roerend en onroerend goed. Met andere woorden, liever het geld over de bak smijten dan er iets sociaals nuttig mee doen.

Daar komt dus de groet afwezige in het interview met David Harvey kijken (al weet hij, weet ik (!) wel beter): de klassenkamp (om een ouderwets woord  te gebruiken), te verstaan als de oorlog van de rijken tegen de armen. Waarvan groot-investeerder Warren Buffet zei (om het te betreuren, maar zelf weet hij ook niet wat eraan te doen): "and my class is winning" ...

Happy SUNday!
p+2D!

(*) OK, ik kan het niet nalaten: Ik ken David Harvey, en het is geen 'gezellige' type (in tegenstelling tot Saskia Sassen bijvoorbeeld). Het lijkt een frivole en onzakelijke opmerking, maar ik vind zelf dat het werken aan 'een andere wereld is mogelijk' wel een beetje prettig en gezellig moet blijven voor de deelnemers.