<Fair City Amsterdam> public future?

Menno Grootveld rabotnik at xs4all.nl
Sat Dec 14 11:13:13 CET 2019

Dag Bart en allen,

Ja, ik ben er geweest, en het was niet makkelijk.

Om te beginnen: David Harvey, die er tweemaal was (op woensdag en op
zaterdag) was fantastisch. In een uur tijd gaf hij een haarscherpe
analyse van het tijdsgewricht waarin we verkeren en van de context
waarin wij onze strijd voor de stad moeten zien. Helaas was er daarna
geen (of nauwelijks) tijd om vragen te stellen en met elkaar in gesprek
te gaan over wat dit voor Amsterdam zou kunnen betekenen (dat was
zaterdag overigens wel het geval). Verder viel het me op dat veel mensen
blijkbaar vooral naar de conferentie waren gekomen om hun eigen
projectjes te pitchen, en dat is vrij dodelijk.

Maar mijn belangrijkste bezwaren tegen dit "circus," zoals ik het noem,
zijn wat mij betreft allemaal overeind blijven staan:

1) Dit is "top down" in plaats van "bottom up," en het is ook allemaal
veel te duur. Ik hoorde dat het hele circus 400.000 euro heeft gekost
(dat zal ook wel te maken hebben met het feit dat er inmiddels zo'n 9
mensen in dienst zijn bij de gemeente voor de "99 van Amsterdam"), en
dat geld kan natuurlijk veel beter besteed worden. Je kunt activisme
niet van bovenaf regisseren, daarmee sla je de hele boel juist morsdood.

2) De plek was heel raar gekozen. Ik weet ook wel dat de K-buurt in de
Bijlmer (onder de bezielende leiding van Mike Brantjes) een van de
actiefste buurten van Amsterdam is, dus daar ligt het niet aan. Maar we
zaten met z'n allen in een tot "kerk" omgebouwd gedeelte van een half
inestorte parkeergarage en de lunch was in de nabijgelegen moskee.
Afgezien van de zwarte dominee van de (Ghanese) kerk, een stuk over drie
zwarte buurtbewoners en de juffrouw die de koffie maakte en de vloer
aanveegde heb ik geen zwarte mensen op de conferentie gezien. Wat is dan
de meerwaarde van de keuze voor zo'n plek? Het kwam op mij over als heel
geforceerd en (ik durf het bijna niet te zeggen) neo-koloniaal: vier
dagen met veel aplomb een evenement neerzetten in een omgeving die dat
niet gewend is en er grotendeels ook niets mee heeft, om daarna vrolijk
weer te vertrekken. En het schrijnendste was dat aan de overkant van de
straat nóg zo'n parkeergarage stond waar een groep van vijftig
ongedocumenteerden bivakkeerde die nog steeds door de stad rondzwerft en
in de vrieskou in een open ruimte moet slapen. Daar had die 400.000 euro
beter aan besteed kunnen worden.

3) De opzet van (het lokale deel van) de conferentie was ook heel
vreemd. Er was voor gekozen om het geheel de ene dag naar thema in te
delen en de andere dag naar wijk. Je moest ook de hele tijd gaan praten
met mensen uit jouw wijk. Maar het punt is nu juist dat het om de HELE
stad gaat. Bij de laatste verkiezingen bleek al dat Amsterdam hopeloos
gesegregeerd is. Dat moet je dus vooral NIET benadrukken door mensen min
of meer te dwingen zich op wijkniveau te organiseren. Die thematische
indeling werkt ook niet, want dan krijg je dus vooral clubjes mensen die
met elkaar gaan concurreren over de vraag wie zich nou het meest met de
commons bezighoudt, of met de democratisering.

4) De grote afwezige op deze conferentie (naast bovengenoemde
ongedocumenteerden) was de Lutkemeerpolder, op dit moment een van de
plekken in de stad waar de strijd tegen de krachten die de stad willen
vernietigen zich concentreert. Zolang dit zogenaamd "progressieve"
gemeentebestuur niet in staat is om ervoor te zorgen dat dat cruciale
stukje groene polder, ingeklemd tussen Osdorp en Schiphol, groen blijft,
zijn alle mooie woorden over de duurzame en groene stad gebakken lucht.

Waarvan akte.

Hartelijke groet,

Menno