<Fair City Amsterdam> public future?

Natuurbescherming ZO natuurbeschermingzo at xs4all.nl
Sat Dec 14 11:51:26 CET 2019

Dag Menno,

Dat het ‘niet makkelijk’ zou zijn, was te verwachten. Er botsen teveel dingen met mekaar in Zuidoost. De zwarte gemeenschap heeft zijn eigen niches, onderverdeeld in afkomst. De mentaliteit hier in de ambtenarij is zeker topdown. Zelfs in participatiezaken waarin veel bewoners heel veel tijd stoppen, wordt je na kritiek al te vaak ter verantwoording geroepen bij de betrokken ambtenaar of ‘opdrachtgever’.

Wat natuur betreft is ook de ‘groene en democratische’ coalitie hier in Zuidoost overgestapt op de neoliberale aanpak. The colour kitchen voor mensen met een achterstand op de ‘arbeidsmarkt’ moest verdwijnen en daar hebben wij als bewoners tegen geprotesteerd, zonder resultaat. Alles wat met groen te maken heeft moet volgens de nomenklatura bekeken worden vanuit een verdienmodel. Er moet geconsumeerd en geld verdiend worden. En als de burger niet wil, dan wordt hij bij zijn haren het natuurgebied ingesleept om een barbecuezaakje op te zetten. In het park zijn de houten banken allemaal als brandhout gebruikt. Nu staan er in het park betonnen ‘tafels en banken’, en die zijn ook al weer door gesleep voor festivals beschadigd.

De diverse etnische groepen kennen het klappen van de zweep in dit stadsdeel en leggen zich erbij neer, zolang ze maar gesubsidieerd worden. Participatie van onder uit werkt hier nog niet. Zonder poffertjes of ander lekkers zijn mensen nauwelijks op te trommelen. Immigranten die willen meestromen in de vaart der volkeren zien dat gewoon als voordeel halen uit de beloftes van het westen, voor ieder een auto, en als het kan ook vijf (oude wrakken desnoods) en veel parkeerplek. Dat kun je samenvatten als wat een buurman eens tegen mij zei toen er in twee straten 101 bomen gekapt werden voor meer parkeerruimte: “dat is de vooruitgang”. Het juridische verloop van deze kwestie tart elke verbeelding. Zuidoost Nergens Anders.

Conferenties als deze zijn wel een steun voor actievelingen, die nu eens openlijk mogen dromen, maar de harde werkelijkheid verschijnt weer een week later. Zuidoost heeft zijn eigen problemen. Het eerste wat mensen van elke afkomst wensen, is veiligheid. Maar dat gaat al te vaak mis bij de opgroeiende jeugd. Toch is Zuidoost in tegenstelling tot andere Europese steden een redelijk goede plek om te wonen. Ik woon er al zo’n vijfenveertig jaar. De inzet van bewoners is erg hoog. Groen is volgens mij de eerste voorwaarde voor een stad waarin bewoners van verschillende afkomst kunnen samenwonen. Als men wil verdichten, dan verdicht men ook de problemen.
Een mens kan zich niet met alles bezighouden. Ik hou me bezig met het groen hier. Sommige bestuurders vinden ‘groen een wit ding’, maar dat is een bekrompen visie. Wij moeten toch allemaal ademen, of niet soms? In een aantal Amsterdamse wijken kun je niet fatsoenlijk meer ademen. De stroom toeristen naar Amsterdam is te zien als ramptoerisme.

Met vriendelijke groet,
Hetty Litjens
Stichting Natuurbescherming ZO
http://www.heliam.net/Stichting/natuurbeschermingzo/blog/index.html <http://www.heliam.net/Stichting/natuurbeschermingzo/blog/index.html>