<Fair City Amsterdam> Venezianizazione tegenhouden ...

Patrice Riemens patrice at xs4all.nl
Wed May 1 18:10:47 CEST 2019

Aloha,

Leuk: inhoudelijk input en praktische vragen op fc. Dank Jan!
(en allen die meedenken)

Je vraagt 'natuurlijk' geen geld aan je vrienden, daar zit je - heel
pragmatisch dan wel cynisch bekeken - in en ander circuit mee. Je vraagt
wel geld aan vriendelijke vreemden, omdat geld fungeert als een medium,
als een bemiddelaar: om te ruilen, maar ook om te communiceren. Dat is
het hele idee van een markt, die ook een ontmoetingsplaats is. Maar je
overvraagt niet en je doet het niet alleen maar voor de winst. Dat is
een fundamenteel verschil met het capitalisme. Capitalisme is niet de
'vrije markt' - het maakt het juist kapot.

Voordat er AirBnB bestond was er al, mede mogelijk gemaakt door het
Internet, Couchsurfing. Het bracht mensen met elkaar in contact, je
logeerde gratis bij vreemden die je vrienden werden en je bood op je
beurt hetzelfde aan aan dezelfde maar meestal weer aan andere vreemden.
Solidaire circulariteit zeg maar (of vice-versa ;-)  Slimme, new wave
ondernemers kregen het 'geniale' idee om uit dat concept een 'win-win'
slaatje te slaan: voortaan verdien jij geld aan logies en zij maken (nog
veel meer) geld uit het anbieden van een platform die dat allemaal
organiseert. De rest is geschiedenis zoals dat heet, en een niet al te
gelukkige als je mij vraagt. Capitalisme (2.0, of 3.0, of whatever) in
een notendop.

Couchsurfing bestaat overigens nog steeds, maar is nu een heel sneue
neefje ivm AirBnB. BeWelcome lijkt wel een uitvoeriger versie ervan te
zijn, ziet er kek (of is het 'gelikt') uit, ik kende het niet, bedankt!
(nb: waar is die prachtige yurt/gher -horeca gelegenheid?) Vrienden op
de fiets kende ik wel, en Warmshower lijkt daar weer een internationale
versie van te zijn.

(Mede) Dankzij het Internet zijn dat soort non-profit platforms
mogelijk. Het hoeft namelijk (haast) niks te kosten, met wat
vrijwilligers kom je een heel eind. Pak je het wat 'professionalize' aan
zijn er wel kosten die opgebracht moeten worden, maar dat hoeft niet
veel te zijn, een paar procent van de 'omzet' en dus maar een fractie
van wat commerciele, zg 'sharing' (= ammehoelah) paltforms maken. De
FairBnB Cooperatie valt onder dat model. Dat is dan een soort garantie
voor continuiteit.

Volgens mij zijn er heel veel modellen denkbaar binnen een kader van
vertrouwen, eerlijkheid en openheid/transparantie. Je hoeft niet rigide
aan een bepaald standaard vast te houden met uitsluiting van alle
anderen. Daarom moet je volgens mij het begrip 'vakantieverhuur' zoals
Boudewijn het noemt, ruim(hartig) interpreteren. En, zoals ik eerder
schreef, vertrouwen in de mensen hebben, wellicht onder het ophouden van
het hackers motto: "trust, but verify". Dat betekent duidelijke,
afdwingbare basis regels en principes, en dus als het nodig is,
handhaving.

Iets waar, b.v., onze Zwitserse vrienden goed in zijn (*). Maaar
eigenlijk komt dat door een andere, vaak vergeten 'insteek': denk
globaal, maar handel lokaal.

Zomaar wat Eerste Mei gedachten,

"Gratulerer med dagen!"
  p+2D!

(*) Ik was dit aan het bekijken toen Jan z'n post binnenkwam:

https://www.collaboratiohelvetica.ch/
https://www.collaboratiohelvetica.ch/why-collaboratio
e.v.a.

... en ik vraag me nog steeds af: is dit prachtig, of ... 'het lijkt
Pakhuis de Zwijger wel!'
Maar da's alweer een andere dizkuzzie ...
;-)