<Fair City Amsterdam> Airbnb weg uit de hele stad

Dingeman Coumou d.coumou at hetnet.nl
Tue Apr 28 14:48:55 CEST 2020

Beste mensen,

Als we echt iets willen doen aan de drukte en overlast in het Centrum dan zal er nu doorgepakt  moeten worden.
Bijvoorbeeld door Airbnb in de hele stad te verbieden. Dat heeft Den Haag inmiddels al gedaan.

Helaas lijkt het er op dat de gemeente Amsterdam zoals zo vaak als het om de drukte gaat weer eens de kool en de geit wil sparen.
Er ligt nu een voorstel voor inspraak om Airbnb alleen op de Wallen en de Grachtengordel Zuid te verbieden. Dat betekent dat Airbnb in de rest van de binnenstad en de rest van de overige stad vrij spel heeft.
Waarom niet doorpakken nu er zich een uniek momentum voordoet dat er geen toerisme is en iedereen dat als een geweldige opluchting ervaart? De gemeente Den Haag had geen enkele moeite met een verbodsbesluit van Airbnb (zie ook bijgaand artikel uit de Volkskrant). Waarom dan Amsterdam niet?

De gemeente Amsterdam biedt nu iedereen de kans om een zienswijze in te sturen op het voorstel Airbnb in genoemde twee wijken te verbieden. Dat kan tot  en met 28 mei. Zie hiervoor bijgaande link.

Mijn vraag is of jullie ook een zienswijze willen insturen met het verzoek Airbnb in de hele stad te verbieden net als Den Haag. Het zou prima zijn als zo veel mogelijk dat nu doen. Ikzelf maak een tekst voor het Huurders Netwerk Amsterdam, een samenwerkingsverband van 30 huurdersorganisaties.

Veel succes!

Dingeman Coumou