<Fair City Amsterdam> Airbnb weg uit de hele stad

Patrice Riemens patrice at xs4all.nl
Tue Apr 28 16:04:18 CEST 2020

Aloha,

Op het risico af uitgemaakt te worden voor Pipo Positivo (de nieuwkomer
in ons gestoorde Covid-show), zou ik me niet te druk maken over AirBnB
post-Covid: hun hele business model is an het instorten, en degenen die
zich echt zorgen moeten maken zijn, in eerste instantie de Airbnb
directie en investeerders en daarna degenen die aan de 'deeleconomie'
(delen? amehoela!) dachten (snel) rijk te worden. Ik moest wel lachen om
het huilie huilie (sorry, Geert) verhaal van de Airbnb woordvoerder in
de Volkskrant volgens de welke "een kwart van onze hosts verhuring
gebruikt om de eindjes aan elkaar te knopen". Daarmee erkent hij/zij
onbedoeld dat driekwart van de hosts wat Airbnb als 'delen' omschrijft
als verdien model ziet. En zoals onderstaand artikel aangeeft, gaat het
veelal om erg grote 'delers':

https://www.theguardian.com/technology/2020/apr/06/disrupting-the-disruptors-how-covid-19-will-shake-up-airbnb

Het artikel geeft ook aan dat voor die laatste categorie zeker, en voor
kleinere hosts ook, er niks anders op zit dan hun verlies te nemen en
hun appartementen in de reguliere huur te gooien.

Wat dat betreft is Covid alleen maar winst.

De rest van het 'plaatje' ziet er natuurlijk stukken minder florissant
uit. laten wij ons daarop concentreren zou ik zeggen.

Ciao Ciao & stay safe!
p+2D!