<Fair City Amsterdam> Donderdag inspreekbeurt over het kraakbeleid

Natuurbescherming ZO natuurbeschermingzo at xs4all.nl
Thu Jan 9 12:15:53 CET 2020

Daar geef ik je helemaal gelijk in, Menno.
Wij zijn het niet meer gewend in de popo, polderpolitiek, om iets met humor of sarcasme te becommentariëren. Dat doen we in Nederland wel op grote schaal tegenover andere landen en bewindhebbers. Waarom niet voor onze eigen besturen? Wij zijn tegenwoordig heel erg ingekapseld, ingepolderd of voor wie het zo wil uitdrukken gelijkgeschakeld. Onze bestuurders treft geen blaam. Het is een feit en daar klaagt zelfs de Raad van State over, dat besturen zich al te vaak in de plaats stellen van de wetgevende en zelfs de rechtsprekende macht.
Dat ondermijnt de democratische rechtsstaat. En dat doet mevr. Halsema op grote schaal. Zij houdt zich niet aan bestaande wet- en regelgeving, en met haar alle voorgaande burgemeesters. Van der Laan was daar ook erg goed in. Een Trumpbeleid ligt tegenwoordig erg goed bij het volk, lijkt het. Maar dat levert geen rechtszekerheid op. Rechtszekerheid is wat allerlei kwetsbare groepen mensen nodig hebben.

Bestuurders nemen zichzelf veel te serieus, terwijl zij in feite toch maar amateurs zijn, weinig verstand hebben van wat er werkelijk aan de hand is en participatie enkel zien als een proforma-vereiste en heel vervelend voor hun eigen beleid, dat er uiteindelijk toch op neerkomt dat het neoliberale systeem gewoon overgenomen en gesteund wordt, of de coalitie nu links of rechts is, dat maakt niets uit.
Dat moet regelmatig doorgeprikt worden. Ook door sarcastische of woedende en bijtende one-liners. Die hebben toch wel hun invloed, zeker als ze beklijven.

Mevr. Halsema kan zonder enige schroom beschuldigd worden van het uitvoeren van onbehoorlijk beleid. Daar zijn regels voor die in het bestuursrecht zijn vastgelegd. Dan heb ik het voornamelijk over datgene waar ik zelf actief voor ben, behoud van natuur en biodiversiteit, en dus ook een goed milieu in en rond de stad. Maar bestuurders laten dat als water van een eend van zich afglijden, wat hen aangrijpt en wat ze heel vervelend vinden zijn de volkse termen.
Milieu en mensenrechten zijn essentiële zaken gesteund door internationale wetten en verdragen. Dat is de law and order die moeten gelden in deze stad.
Het probleem is dat Nederland geen normaal land meer is. Goede wetgeving kan elk moment ondergraven worden.
Naast de beruchte instituten van deregulering en privatisering, zijn er nog de gebruikelijke manieren van ontduiken van wetten en regels, zijnde vrijstellingen,  ontheffingen, rekenmodellen, omgevingsvergunningen, kruimelregelingen, meetcorrecties, ondemocratische gemeenschappelijke regelingen (de recreatieschappen), gedoogbeleid en handhavingsprioriteiten, en nu ook nog een Halsemaatje, een wetsondermijnende zondagspreek en een ‘bezield verbond'. De prekende passionaria, is dat misschien wat?

Succes vanavond, Menno.

Met vriendelijke groet,
Hetty Litjens
Stichting Natuurbescherming ZO