<Fair City Amsterdam> politiegeweld

Menno Grootveld rabotnik at xs4all.nl
Thu Mar 25 14:28:43 CET 2021

Dag Abraham,

Het spijt me als ik je pijn heb gedaan met mijn reactie op Daniël,
Abraham, maar het werd me even te veel. Ik kon het niet langer aanzien
dat goedwillende en doorgaans verstandige mensen zich zó door allerlei
'rattenvangers' op sleeptouw laten nemen (waarmee ik overigens niet wil
suggereren dat die mensen opeens 'ratten' zijn geworden).

Hoe dan ook, laat ik er nu nog het volgende over zeggen:

1) het politie-optreden op het Museumplein en elders (bijvoorbeeld op
het Malieveld in Den Haag) is buitensporig en valt op geen enkele manier
goed te praten, ook niet onder verwijzing naar 'het zich niet houden aan
de coronaregels.' Als dat laatste de maatstaf is moet er ook op veel
andere plekken veel harder worden opgetreden, maar dan wordt het hier
straks écht een politiestaat, dus daar ben ik faliekant tegen;

2) iedereen die zich niet kan vinden in het corona-beleid (of ieder
ander beleid, for that matter) heeft het volste recht om daarvoor uit te
komen en te demonstreren, óók in coronatijd. Het feit dat ik en anderen
het niet met die betogers eens zijn betekent niet dat ik ze het recht
wil ontzeggen hun mening te uiten, integendeel;

3) tot de grootste profiteurs van deze coronacrisis behoren inderdaad
onder meer de grote farmaceutica-concerns en hun aandeelhouders, waarvan
Bill Gates er één is. Maar dat wil nog niet zeggen dat Bill Gates (of
wie dan ook) het coronavirus willens en wetens in de wereld heeft
gebracht, of (erger nog) dat hij en zijn trawanten in het geheim
kinderen zouden ontvoeren en vermoorden en hun bloed zouden opdrinken;

4) Marc Rutte en kornuiten hebben ons land jarenlang geplunderd en laten
plunderen, en zijn verantwoordelijk voor het feit dat de ziekenhuis- en
IC-capaciteit in Nederland op een zeer bedenkelijk laag peil is
terechtgekomen. Het is een gotspe dat de VVD vorige week weer de
grootste partij van Nederland is geworden. Maar dat betekent nog niet
dat álle coronamaatregelen onzin zijn of (erger nog) ten doel hebben om
in ons land een dictatuur in te voeren. COVID-19 is best een gevaarlijke
ziekte en het is goed dat we ons best doen om onze medemens daar zo veel
mogelijk tegen te beschermen;

5) 'links' (voorzover dat nog bestaat) heeft op een abonimabele manier
oppositie gevoerd tegen het beleid van het kabinet-Rutte en ervoor
gezorgd dat de neoliberale partijen (VVD, D66 en Volt) hebben gewonnen,
en dat de extreemrechtse partijen (PVV, FvD, JA21 en BBB) samen ongeveer
dertig zetels hebben behaald. Maar dat is geen reden om klakkeloos
achter allerlei avonturiers van bedenkelijk allooi aan te gaan lopen,
zoals Willem Engel of die idioot van een Michiel Reijinga. Denk even na
over de vraag met wie je je wel of niet wil associëren voor je de straat
op gaat.

Ten overvloede: ik heb vorige week op BIJ1 gestemd.

Hartelijke groet,

Menno