<Fair City Amsterdam> AirBnB Ade ... of ?

Menno Grootveld rabotnik at xs4all.nl
Tue Oct 26 02:37:25 CEST 2021

  Airbnb raakt driekwart van zijn adressen kwijt in Amsterdamse strijd
  tegen overtoerisme

Verhuurplatform Airbnb verloor in één klap driekwart van zijn
woningaanbod in Amsterdam. Dat is een rechtstreeks gevolg van de
invoering van een verplichte registratie op 1 oktober. Dat blijkt uit
een peiling door de gemeente, die eindelijk hoopt de overlast door het
toerisme te beteugelen.

Noël van Bemmel <https://www.volkskrant.nl/auteur/Noël van Bemmel>18
oktober 2021, 05:00

Toeristen met hun onafscheidelijke rolkoffers kwam je overal in
Amsterdam tegen, zoals hier op de Dam. Het enorme aanbod van Airbnb
leidde tot veel klachten en overlast in wijken die eerder nooit met
toerisme te maken hadden. Dat aanbod is nu op slag met driekwart
verminderd. Beeld Guus Dubbelman / De Volkskrant
[...]

De avond voor de /big bang/ op 1 oktober stuurde de Amsterdamse
gemeenteambtenaar Marnix Bolkestein van de Directie Wonen een feestelijk
mailtje naar zijn handhavers die al jaren proberen de overlast door
onder meer Airbnb in de hoofdstad terug te dringen. ‘Ik wilde toch even
memoreren dat we eindelijk – na een gevecht van jaren tot op Europees
niveau – een vuist kunnen maken tegen de verhuurplatforms.’

Het dieptepunt, stelt de hoofdhandhaver, was een inval waarbij hij
doodsbange toeristen aantrof in hun vakantiewoning. ‘Die waren door de
verhuurder geïnstrueerd dat zij nooit – voor hun eigen veiligheid –
mochten opendoen voor mensen in uniform.’

      Registratieplicht

Begin deze maand verloor Amsterdam in één klap driekwart van het aanbod
aan particuliere vakantiewoningen (vakantieverhuur en B&B) omdat een
nieuwe registratieplicht
<https://www.amsterdam.nl/wonen-leefomgeving/wonen/vakantieverhuur/?utm_source=amsterdam.nl&utm_medium=internet&utm_campaign=vakantieverhuur&utm_content=redirect>
van kracht werd. Sindsdien mogen alleen nog particulieren die zich
hebben geregistreerd
<https://www.airbnb.nl/d/registratie?_set_bev_on_new_domain=1634310528_ZTQ5Njc4Mjc4Mzhh>bij
de gemeente hun woning aanbieden op verhuurplatforms als Airbnb. Die
kunnen vanaf volgend jaar een boete krijgen als ze toch ongeregistreerde
verhuurders accepteren.

De hoofdstad probeert al langer de overlast en woningonttrekking door
vakantieverhuur te bestrijden door beperkingen in te stellen, zoals 30
dagen per jaar en vier personen per adres. Maar de sector was nauwelijks
te controleren doordat de platforms geen gegevens deelden.

De gemeente concludeert, op basis van een peiling uitgevoerd op 28 maart
en op 4 oktober, dat het aantal verhuuradressen in Amsterdam is gezakt
van 18.715, naar 4.128. Het gaat om de aanbieders Airbnb, Booking.com,
Expedia, Tripadvisor en VRBO. Het aanbod op het dominante Airbnb zakte
nog sterker: van 16.648 naar 2.924.

Het Amerikaanse Airbnb bevestigt desgevraagd dat alle advertenties
zonder registratienummer zijn gedeactiveerd in Amsterdam. Directeur
Noord-Europa Amanda Cupples mailt ter nuancering: ‘Bijna 90 procent van
de advertenties die zijn verwijderd, was niet geboekt in het afgelopen
jaar.’ Zij onderstreept dat Airbnb vrijwillig meewerkt aan de
verscherpte regelgeving in Amsterdam, en dat het bedrijf zelf een
instrument heeft ontwikkeld om de handhavers bij te staan. Dit
zogenoemde City Portal wordt de komende maanden ook ingevoerd in
Rotterdam, Utrecht en Den Haag.

      Zelf melden

Of de registratieplicht leidt tot minder overlast in de hoofdstad moet
blijken. Het is mogelijk, stelt Bolkestein, dat het aantal verhuurders
weer toeneemt zodra het toerisme aantrekt. Bovendien blijft de stad
afhankelijk van burgers die zelf moeten melden hoeveel dagen zij hun
woning verhuren; en lang niet iedereen doet dat.

‘Toch maken we nu een grote stap voorwaarts’, zegt de hoofdhandhaver die
al sinds 2012 met de vakantieverhuur bezig is. Dat jaar kwamen twee
toeristen om bij een brand in een illegaal hotel. ‘Langzaam groeide het
besef dat vakantieverhuur ook tot onveilige situaties kan leiden, tot
overlast en tot onttrekking van schaarse woningen.’

De gemeenste scherpte de regels aan, maar de handhaving verliep volgens
Bolkestein moeizaam. Onder meer omdat de techbedrijven geen informatie
deelden en de Raad van State de handhavers terugfloot. ‘We konden als
handhaver slechts reageren op meldingen van burgers. Ter plekke was
lastig vast te stellen of een woning wel of niet werd verhuurd; laat
staan voor hoeveel dagen per jaar.’

De registratieplicht, mogelijk gemaakt door een wetswijziging begin dit
jaar, biedt Amsterdam meer informatie per aanbieder. Ook de nieuwe City
Portal, in feite een directe communicatielijn tussen de gemeente en
Airbnb, is volgens hem nuttig. ‘We gaan nu vooral digitaal speuren, in
plaats van op de fiets stappen na een melding. Op een dashboard zetten
we per verhuurder informatie uit verschillende bronnen naast elkaar. De
pakkans voor wie zich niet aan de regels houdt, is veel groter
geworden.’ De boete voor illegale verhuur kan oplopen tot 21.750 euro.

      Hek rond de Wallen

De registratieplicht voor verhuurplatforms is een van de vele middelen
waarmee Amsterdam experimenteert om de overlast door toeristen terug te
dringen. Afgelopen weekend opperde de stadsdeelvoorzitter van het
centrum nog om een groot hek rond de Wallen te plaatsen, eerder kondigde
burgemeester Halsema aan dat buitenlanders niet meer welkom zijn in
coffeeshops. Een poging om Airbnb in sommige wijken helemaal te
verbieden bleek juridisch niet haalbaar.

Wethouder Jakob Wedemeijer (Wonen) beschouwt de registratieplicht als
een overwinning na een jarenlange strijd tegen onwillige platforms zoals
Airbnb. ‘Het is goed dat de nieuwe wet nu eindelijk ook een verplichting
oplegt aan websites om advertenties te verwijderen, want met
vrijblijvende afspraken kom je er dus niet.’

        Airbnb staat wereldwijd onder druk

Wat begon als een sympathiek deelplatform, veranderde in een bron van
overlast en ongewenste woningonttrekking. Overal ter wereld klagen buren
over permanente feestpartijen, vreemden op de trap en ratelende
rolkoffers op straat; investeerders kopen hele panden op voor verhuur
via platforms zoals Airbnb (7 miljoen adressen in 220 landen). De
combinatie van budgetvluchten en particuliere woningverhuur maakte de
citytrip bereikbaar voor een grote groep, maar droeg bij aan
overtoerisme in populaire steden zoals New York, Barcelona of Amsterdam.

Als eerste stad in Europa besloot Barcelona afgelopen zomer het verhuren
van losse kamers te verbieden, waardoor circa 45 procent van het aanbod
op Airbnb wegviel. De stad kent al langer een registratieplicht met veel
voorwaarden voor verhuurders. New York ontmoedigt particuliere verhuur
door bijvoorbeeld te eisen dat een gastheer de hele periode fysiek
aanwezig blijft in het appartement. Veel verhuurders negeren de regels,
maar de boetes zijn hoog en de pakkans neemt toe. In Nederland voeren
ook Rotterdam, Den Haag, Utrecht, Bergen en Zaanstad een
registratieplicht. Andere steden volgen komend jaar.

Airbnb, een Amerikaanse techbedrijf met een beurswaarde van 65 miljard
euro, ondersteunt naar eigen zeggen ‘proportionele regulering’ van
vakantieverhuur en is druk bezig de samenwerking met overheden te
intensiveren. Hun nieuwe communicatieverbinding, het City Portal, draait
al in 100 steden en dat worden er volgend jaar 250. Boze buren kunnen
sinds vorig jaar terecht bij hun 24/7 hulplijn. Het bedrijf verwacht dat
– ondanks strengere regels – het aanbod op de website gestaag blijft
groeien. Dat blijkt volgens een woordvoerder onder meer uit de ervaring
in San Francisco en Japan waar het aantal verhuurders na een dip weer
aantrok. Daarnaast groeit het aanbod onstuimig buiten de grote steden.