<Fair City Amsterdam> Sociale huisvesting: de Weense aanpak

Patrice Riemens patrice at puscii.nl
Sun May 7 08:54:46 CEST 2023

Hola Aloha,

https://www.politico.eu/article/vienna-social-housing-architecture-austria-stigma/

Er was een tijd dat Amsterdam het Weense model benaderde en soms evenaarde. Ik weet nog dat ik een vriendin bezocht (in de jaren 80) die zich net ingekocht in een privé flat. Ik zag geen verschil in comfort met mijn eigen sociale woning, behalve dat de bouwer elementen had toegevoegd die onmiskenbaar bedoeld waren om het verschil te maken met een sociale woning: zo hadden allen flats 2 verdiepingen - de woonoppervlakte werd er niet groter door, wel het 'cachet'. Als je de privé sector zo ver drijft, dan ben je als sociale bouwer wel geslaagd. In Amsterdam had ie een naam: Jan 'in ouwehoer kan je niet wonen' Schaefer.

Deze tijden zijn helaas voorbij. het had niet gehoeven.

Ciao Ciao, geniet vd Lente!
p+7D!