<Fair City Amsterdam> car-rchitecture en Amsterdamse meuleu daken (TG)

Patrice Riemens patrice at puscii.nl
Thu May 2 13:28:50 CEST 2024

Hola Aloha,

Ik weet het, jullie zitten niet te wachten op verhalen over met wat de obsceen rijken hun blijde(?) leven doorbrengen, maar helaas bepalen die zg. 1% in sterke mate het huidige economisch systeem, en vandaar uit, ook het politieke landschap. Bovendien wordt hun 'ikke ikke ikkuh en de rest mag stikkuh' niet alleen door hunnie omhelsd, maar ook door brede lagen vd bevolking, o.a onder invloed van Instagram en aanverwante 'influencers'.

In deze context beeldt dit artikel een sterk hiervan staaltje uit en is in sociaal-economisch opzicht echt fascinerend (vond ik):

https://www.theguardian.com/artanddesign/2024/may/01/007-paradise-aston-martins-residences-miami-penthouses-helipad

Dit was trouwens de eerste keer dat ik het concept 'car-chitecture' tegen kwam, maar het blijkt al langer te bestaan en allen grote 'brands' doen mee, kennelijk. De bij bepaalde maatschappelijke klassen horende leefstijl was vroeger een normale zaak waarover alleen gesproken werd als die geschonden werd, maar nu lijkt het alsof de super-rijken, waarschijnlijk uit innerlijke leegte, er in willen leven. Doet me eenbeetje denken aan een uitspraak over (ex-) super model en 'socialite' Paris Hilton: "Maar wat is haar beroep? Beroemd zijn! Maar hoe is ze dan beroemd geworden? Door beroemd te zijn!" Na logo, ...

Dichter bij huis, blijft The Guardian eeuwige fan Amsterdam en van het bestuurlijk beleid:

https://www.theguardian.com/environment/2024/may/02/on-every-roof-something-is-possible-how-sponge-cities-could-change-the-way-we-handle-rain

Enjoy,
Ciao Ciao,
p+7D!&H!