<m2m-nl> Walk like a Somali 2

Jo van der Spek M2M jo at xs4all.nl
Wed Jan 4 16:29:27 CET 2012

De aanvoerders van de twee kampeeracties van Somaische dakloze vluchtelingen
komen op 20 januari naar de Manifestatie "Beat the Borders"op de Overtoom
301 (OT 301) in Amsterdam. M2M Radio verzorgt een livve ronde tafel gesprek,
een openbare samenzwering over de vraag hoe we de akties van de geklinkerde
medemensen kunnen helpen, uitbreiden en versterken. Maar we willen
natuurlijk eerst van hun zelf horen wat ze hebben gedaan en wat ze verder
van plan zijn.
Kom dus voor inspiratie en actie vanaf 18 uur naar de Overtoom op 20
januari.
Of luister via m2m.streamtime.org naar de stream.
O ja, bijdragen voor de reiskosten van de aktivisten it Ter Apel en Vught
zijn welkom op Triodosbank 390271918 tnv M2M ovv Walk like a Somali.

Walk like a Somali

Ik heb het over de  Somalische actievoerders, de uitgeprocedeerde en
geklinkerde jongens, meisjes, mannen en vrouwen die tot twee keer toe
kampeerden voor het justitieeel complex in het akkerland bij Ter Apel, pal
naast een oude Amerikaanse opslagplaats van legermateriaal.
De eerste groep van 20 die begin december werd opgepakt en vastgezet, maar
na een rechterlijke uitspraak toch tijdelijke opvang kreeg in Vught,  begon
hun actie toen een man in rolstoel op straat werd gezet. Hij had een
dagkaart voor openbaar vervoer, maar hij kon de bus niet in met zijn
rolstoel. Vervolgens gingen 10 Somaliers om hem heen staan en besloten ze
samen te blijven waar ze waren. Toen kwamen er tentjes en mensen uit de
omgeving die met spullen kwamen aanzetten.
De tweede actie begon 2e kerstdag en groeide snel aan tot 56 mensen. Na een
week kregen zij ook tijdelijke opvang in Ter Apel voor (in principe 4 weken)
en de toezegging van de IND dat ze een nieuw asielverzoek konden indienen en
dat serieus zou worden onderzocht. Daarbij treedt John van Tilborg van INLIA
op als zaakwaarnemer, naast een hele rits advocaten.

Toen ik er maandag 2 januari was, samen met de Groningse autonome
noodopvangster Marianne Bathoorn en de van oorsprong Leidse Jan Teske, waren
ze in een kale recreatieruimte druk bezig alle persoonsgegevens in te vullen
op de lijst. Toen ik het woord Schindlers List liet vallen, snapten
tenminste 1 Somalische jongen meteen wat ik bedoelde.

De groep van nu dus in totaal 76 Somaliers bestaat voor een deel uit
ex-AMA's. Samatar, de "voorzitter" van de groep in Ter Apel", droomt ervan
rechten/juridische hulpverlening te gaan studeren aan de HvA, maar ja hij is
nu 18.

Het vooruitzicht.

Je kunt zeggen dat de groep nu even "onschadelijk" is gemaakt. Ze hangen
rond in hun hokken, in de rij voor eten en wachten af wat de Nederlandse
polder hen te bieden heeft. Ze beseffen heel goed dat ze heel wel met een
kluitje in het riet zijn gestuurd, maar zijn ook vastbesloten om  hun actie
te herhalen als ze hun recht, een eerlijke kans niet krijgen. Ze weten ook
dat er nog honderder Somaliers in Nederland zijn die ook op straat of
ondergedoken leven. Dat zijn de mensen die zich kwamen aansluiten bij de
actie. Maar in totaal gaat het om wel 1000 tot 2000 mensen.
De actievoerders zien het zelf als een politieke actie die bedoeld is om al
deze mensen in Nederland te laten blijven en zitten ook niet te wachten op
goedbedoelde pappen-en-nat-houden gebaren in de charitatieve sfeer. Daarmee
gaat het dus in positieve zin verder dan de lange rij individuele gevallen a
la Mauro.

Daarnaast zijn er natuurlijk ook nog heel veel Iraniers die ook niet
teruggestuurd kunnen worden. Het zou me niet verbazen als zij het voorbeeld
van de Somaliers gaan volgen.

Ik heb grote bewondering voor deze mensen die op eigen kracht een toch
behoorlijk geslaagde actie hebben gevoerd. Daarom ben ik ze ook gaan
opzoeken en om ze uit te nodigen voor de manifestatie Beat the Borders op 20
januari. Wat mij betreft wordt dat een openbare samenzwering met als vraag
hoe we hen kunnen steunen.
Daarbij denk ik aan:

- meekijken met de IND die de lijst gaat onderzoeken, een vorm van
burgerinspectie
- zou het niet mooi zijn als elk van de Somaliers een buddy krijgt?
- kunstenaars, performers, koks die op bezoek gaan om wat onschuldig leven
in de brouwerij te brengen
- en natuurlijk de vinger aan de pols houden en nieuwe acties goed oppakken

en waarom niet a la Occupy tentjes opzetten bij IND-kantoren en mensen gaan
tellen?

Let's walk like a Somali!

Hartelijke groet

Jo van der Spek