<m2m-nl> WIJ ZIJN HIER vandaag live op AT5

Jo van der Spek jo at xs4all.nl
Thu Sep 27 08:49:31 CEST 2012

De Vluchtelingen op Straat die sinds 4 september in Amsterdam
kamperen onder de naam WIJ ZIJN HIER
zitten onder moeilijke omstandigheden in een noodkamp in de
Wildemanbuurt in Osdorp.
Hieronder een brief aan twee raadsleden van Groen Links die de Open
Dag van afgelopen zondag bezochten.
Er moet hoognopdig een (chemisch) toilet kokmen voor de 30 mensen op
het schoolplein, want de gebrukkers van de
school willen hun WC-deur niet open zetten. "Het is voor jullie veel
beter om ergens anders te gaan staan, bijvoorbeeld naqast het
Politiebureau.
Goed idee, en dan bij het minste geringste in vreemdelingenbewaring
belanden.... Dat is Fawaz (Soedan) gisteren overkomen, nadat hij
aangehouden werd wegens zonder autogordel naast de bestuurder zitten.
Het Kamp tegen de Kou kun je wel ontruimen, maar dan duikt het zonder
meer ergens anders weer op.
We all need a place to be.

Je kunt het Kamp tegen de Kou vanmorgen na half 11 live zien op AT5,
020 Live.
Nog mooier is zelf ernaartoe fietsen of een bedragje overmaken naar
39.02.71.918 St. M2M, Amsterdam ovv WIJ

http://m2m.streamtime.org/index.php/contact/

groet van Jo M2M

Dag Marieke, dag Fenna,

Goed jou en Judith en later ook nog Fenna Ulichki in het Wertheim
Park te
ontmoeten. Ik geloof dat het voor de Vluchtelingen-op-Straat een hart
onder de riem was. Als wegwijzer en kwartiermaker kijk ik ook tevreden
terug op de Open Dag. Maar ik wil je nu bijpraten en te hulp roepen
om de
nieuwe situatie te behoeden voor al te driest repressief optreden op
grond van
bijvoorbeeld de hygiene.

Zoals je wellicht al vernomen hebt zijn ze conform het besluit van de
General Assembly gisteren met zijn allen naar Osdorp verhuisd. Zie
bijgaand Persbericht. Vandaag kwam de lokale pers in grote getale
opzetten
en donderdagochtend is AT5 live van de partij vanaf ca. 10.30

De politieke situatie is nog wat gecompliceerd. De gewone mensen
reageren
onaangenaam overvallen, wat begrijpelijk is: na alle ellende uit het
verleden met inbraken, aggressieve jongeren en wegblijvende politie
en politiek
zitten ze hier niet op te wachten. Maar na een nette kennismaking en
duidelijk maken waarom en dat het gedeelde belang is de boel rustig en
netjes te houden, is dat goed vloeibaar te maken.
Lastiger is het dat een paar Nederlandse types, waaronder ondernemer Cor
Brouwer van het naastgelegen mediaproductiebedrijf MontBlanc en Peter
van
klooster, bestuurslid van het Turkse Koffiehuis in de Lucasschool, in
overleg met de buurtregisseur besloten hebben om de mensen niet in het
gebouw te laten, met name niet in de toiletten. We hebben met ze om de
tafel gezeten en afgesproken elkaar met rust te laten. Ook
buurtregisseur
Don de Jong doet vooralsnog niks en wacht het beraad van het
Stadsdeel af.
Overigens vindt iedereen het allemaal heel erg, maar doe dit vooral
ergens
anders (bijv. naast het politiebureau!). Als er een betere plek kan
worden
gevonden met goede voorzieningen dan kunnen ze natuurlijk verkassen,
maar
een plek om te demonstreren en te verblijven is niet meer dan een
basisrecht dacht ik zo. (En in Den Haag waren en zijn ze ook al)

Echter, de onvoldoende hygiene kan op korte termijn voor van der Laan
reden zijn om zonder omhaal te laten ontruimen. Nu is er wel iets aan
hygiene: ze kunnen om de hoek bij een vriend eten koken, douchen en naar
de wc. Er zullen ook wel buren komen die met mate bereid zijn hun (wc-)
deur te openen, maar dat kost wat meer tijd. Gisteren kwam een
Somalische vrouw
uit de buurt met een heerlijlke maaltijd langs, dat ook! Ik heb ze
het advies gegeven
zelf een toilethok in elkaar te timmeren met een gat in de grond, net
zoals ze in het Wertheim Park hadden gedaan. Bij eerdere acties heeft de
gemeente netjes dixies laten plaatsen, dus waarom niet in de
Wildemanbuurt?

Ik heb ze ook geadviseerd woensavond naar de Raadsvergadering te gaan
om hun
geicht te laten zien, maar dat trekken ze nog niet. Ze zijn nog wat
gedesorienteerd...

Ik werd op de fiets naar huis rond vijf uur gebeld door
veiligheidscoordinator Johan Mandemaker en heb kort met hem gesproken en
hem met nadruk doorverwezen naar woordvoerder Mahmoud (zijn nummer staat
op bijgaand persbericht). Johan rapporteert direct aan de
burgemeester en
gaf aan dat er op grond van de onhoudbare hygienische omstandigheden
snel
zal worden ingegrepen.

Ik heb hem rustig kunnen duidelijk maken dat
a. het een demonstratief kamp is
b. het ook een noodzaak is om als groep ergens veilig te kunnen
biakkeren
c. ze geen enkel belang hebben bij rottigheid (ze kunnen zelfs bijdragen
aan de sociale veiligheid!)
d. ze in gesprek willen gaan met een ieder die wil en kan bijdragen aan
een noodoplossing: 1000 mensen onderdak voor de echte kou toeslaat
(target
is 1 november).
e. ze vast bereid zijn ergens anders naartoe te gaan als dat beter is
voor
iedereen.

Zoals ik jullie in het park vertelde en jullie konden meebeleven in
de General
Assembly onder de boom in het Wertheimpark werken we toe naar de
oprichting van
een Parlement van Vluchtelingen met het doel om als serieuze
gesprekspartner naar een rechtvaardige oplossing te zoeken, op basis van
de onderlinge  beraadslagingen tussen de verschillende
nationaliteiten en
ervaringen.

Ik zou het erg jammer vinden als de boel nu voortijdig en eenzijdig
beeindigd zou worden. Het zou Amsterdam en Gastvrij Nieuw West sieren
als
ze anders omgaan met deze groep serieuze mensen met een serieus
humanitair
probleeem.  Amsterdam kan zich onderscheiden van Vlagtwedde, waar
burgemeester Kompier zonder ruimte voor rechtspleging tot ontruiming
overging.
Thomas Spijkerboer en ik hebben ook gemaild naar hem en naar Andree van
Es, maar  nog geen inhoudelijk antwoord gekregen.

Ik vraag je daarom of je de zaak nog kunt aankaarten bij Van der Laan en
mogelijk de zaak op de poltieke agenda kunt zetten. Het is een politieke
actie die een doorbraak beoogt in de genadeloze aanpak van de
onuitzetbaren die ook echt kan helpen dit beleidsdilemma op te
lossen. Het
dilemma dat er mensen zijn die hier niet mogen zijn, maar ook niet terug
kunnen of doorreizen. Het is vanuit M2M en andere ondersteunende
personen
een kwestie van empowerment en participatie. Laten we ook vooral
proberen
om niet in juridische procedures te verzanden maar een vernieuwende
creatieve weg bewandelen! Amsterdam is daar groot genoeg voor. Ga met ze
in gesprek! Zoals jullie hebben kunnen ervaren levert dat veel meer op.

Nogmaals dank dat jullie deze zaak ter harte nemen en

Hartelijke groet

Jo van der Spek M2M

Je kunt me natuurlijk ook bellen voor aanvullingen of overleg:
0651069318
of 0686263381

p.s. Dit nieuwsbericht staat op de website van het Parool:

http://www.parool.nl/parool/nl/4060/AMSTERDAM-NIEUW-WEST/article/
detail/3322551/2012/09/26/Vluchtelingenkamp-opgezet-in-Nieuw-
West.dhtml#.UGNF9yu0oeM.facebook

En AT5 is morgen (don 27) dus live ter plaatse vanaf 10.30 (tenzij
zich een calamiteit voordoet)

--
We Are Here at Facebook.com/JoM2M
--