<Fair City Amsterdam> ........

Patrice Riemens patrice at xs4all.nl
Tue May 14 09:26:16 CEST 2019

On 2019-05-13 22:11, Bart Klaar wrote:
> Soms zie ik een aankondiging en dan denk ik: WAT IS DIIT?
> Wie gaat er horeca, festaivals en rope om vrijeruimte op 1 hoop
> gooien?
>
> uiterst verwarrend.....
>
> met groet bart
>
> https://wemakethe.city/production/spaces-that-matter?ref=17400&lang

Grüzi mittenand,

Meer dan alleen verwarrend, het is in de war brengen(d). Wat mij het
meest verontrust in deze mainstreaming van het alternatieve, is dat de
creativiteit (kan je dat woord met goed fatsoen nog  gebruiken?)
geinstitutionaliseerd wordt, dat wil zeggen ingekapseld. Het verdwijnen
van alternatieve plekken wordt betreurd, de uitspraak "geen kultuur
zonder sub-kultuur" wordt veelvuldig aangehaald ... en de oplossing
wordt gezocht in het planmatig heropzetten van een, ja wat? brave
alternatieve kultuur (en dito plekken). Het ergst is dat niemand zich
kan onttrekken aan deze ontwikkeling: doe je niet mee, dan val je buiten
de boot, weet je niet hoet het moet, ben je geen 'team player', of
erger. Je doet dan maar mee, en vervolgens ben je door burokratisering
en managerialisme het grootste deel van je tijd kwijt aan
administratrivia en eindelooze vergaderrondes in plaats van gewoon iets
concreets te doen.

In zake alternatieven is de beste houding van een bestuur te faciliteren
en verder niets te doen. Geldt voor de natuur en geldt ook voor de
mensen. Maar we gaan helemaal de andere kant op, meer kaders, meer
regels, en vergeet niet: meer kosten.

Lees het artikel van Sebastian Olma tegen geinstitutionaliseerde, en van
politiek gezuiverde creativiteit aan de hand van het amsterdamse
vlaggeschip hiervan, Pakhuis de Zwijger in Amsterdam Alternative:

https://amsterdamalternative.nl/articles/7486  (Engels)

Ciaoui, p+2D!