<Fair City Amsterdam> een stad als beleggings portefeuille?

Patrice Riemens patrice at xs4all.nl
Tue May 26 13:10:23 CEST 2020

On 2020-05-26 13:00, Natuurbescherming ZO wrote:
> Nou, Patrice, de gemeente heeft een grote vrijheid om de WOZ-normen te
> bepalen en is altijd blij met de inkomsten.

Ik wil mij niet vastbijten (perseverare diabolicum! ;-) maar ik denk het
niet. Jaren geleden gingen huurders (w.o. ik) in een 'class action suit'
in beroep tegen die methode van waardevaststelling. 't Hielp niks, want
die was wettelijk (dwz via het parlement door het Rijk) vastgesteld.

Nu wordt de woningmarkt
> [...]
> elk geval de belasting op de WOZ-waarde vastleggen en aanpassen.
> Daarin kan onderscheid gemaakt worden tussen eigenaars-bewoners (voor
> het leven) en speculanten.
> De normen worden hoofdzakelijk bepaald door de (deels frauderende)
> vastgoedsector, die voordeel heeft bij stijgende WOZ-waarden.
> De markt werkt maar al te goed, maar niet in het voordeel van de
> gewone burgers.
> Zelfs de PvdA had het al decennia geleden over ‘wooncarrière’,
> d.w.z. iets kleins kopen om het een jaar later te verkopen met winst
> voor een ander mooi pandje, de woonladder.

M.i. een onjuiste interpretatie. Wooncarriere betekende damals dat
naarmate de kostwinner (je had er maar een nodig, 'vroegah') meer ging
verdienen, hij (idem) zich ook een grotere/duurdere woning kon
permitteren en dus 'doorschoof', wat ook betekende dat een beginner ook
weer kon 'instappen'. 'Vroegah' was alles mooier ...